zondag 13 maart 2011

woensdag 9 maart tot zondag 13 maart

woensdag 9 maart
Weekschema dat op papier staat op computer zetten



donderdag 10 maart




-Weekschema dat op papier staat op computer zetten
-Filmpjes maken op moviemaker (raad het geluid, van de tekeningen,...) en deze publiceren (dit had ik ervoor niet gedaan, daarom dat het opgeslagen altijd weg was op moviemaker). Nu worden de filmpjes afgespeeld op Windows Movieplayer.

 vrijdag 11 maart
-De filmpjes op de BLOG zetten en deze bijwerken
-Een filmfragment zoeken voor KA: Guit de kijksnuit stelt voor een filmfragment.
 Dit heb ik op you tube gevonden, dit bewerkt op moviemaker en er uiteindelijk een filmpje van gemaakt.

filmpje van het filmfragment zonder en met geluid:


De kls gaan doorheen de week met Ploffer de geluidskoffer, voor het filmpje zonder geluid,
geluiden zoeken.
-Uittesten van de camera op TV. Dit ging onmiddellijk!

-Uittesten overhead

zaterdag 12 maart



-Maken van voorbereidingen die gelden voor de hele week. (KA'S en ZA'S)
-Maken van de kaartjes voor groep 1 en 2
foto van de kettingen met de picto's volgen nog:


 


zondag 13 maart-Maken van voorbereiding voor maandag (de andere kan ik nog niet maken omdat ik
verder inga op de kls )
-
Zoeken van geluiden in B.C. op http://www.findsounds.com/types.html
-Uitschrijven van 2 draaiboeken (groep 1: film met figuren, groep 2: film door te acteren) met een vb.
van een script en scènes voor het geval de kls weinig inspiratie hebben.

 vb. van een draaiboek:

 groep 1: film met zelfgemaakte figuren  gebaseerd op boek Ridder Rikki
Wat ga je filmen?  Scènes
(maandag en dinsdag)


Hoe ziet het decor/attributen eruit?
Wat (materiaal) hebben we hiervoor nodig? (woensdag en donderdag)



Geluid (vrijdag)
Beschrijving scène+tekening
(personage: Ridder R., 2 draken, prinses en paard)
Hier komt een tekeningetje /woorden van het decor+materiaal.
wat ze gaan maken + hoe het ze gaan maken
-het decor en hoe ze dit gaan maken (materialen)
-welk materiaal/attributen (wat) ze nodig hebben en hoe ze dit gaan maken?
-welk bestaand mat. ze kunnen gebruiken?
Ploffer de geluidskoffer
-met welk mat.?
-hoe gebruiken ze dat mat.?
 Welk geluid wordt er gemaakt?
Scène 1
Ridder Rikke komt met zwaard en harnas aangewandeld

                                    





Decor
er staat een tafel en op of rondom de tafel ligt:
gras, bloemen en een zon, wolken,…

materialen
figuur Ridder Rikki met harnas aan en zwaard in de hand op een stokje
Scène 2
2 draken komen naar R., ze vallen R. lastig. R. valt de draken aan.
De draken vluchten weg.




 
decor
gras, bloemen en een zon, wolken,…

materialen
2 figuren van draken op stokjes
figuur Ridder Rikki met harnas aan en zwaard in de hand op een stokje

Scène 3
De prinses komt aangewandeld naar kasteel.
Ridder R. zit in zijn kasteel door het raam en wuift naar de prinses. 











decor:
kasteel met een raam voor R.

materialen
-Ridder R. die wuift en kan door het raam op een stokje
-Prinses die wandelt en wuift op een stokje


Scène 4
Ridder en prinses aan tafel. Ze zijn aan het eten.
Wie kijkt daar door het raam de draak.


  
decor:
binnenkant kasteel
tafel en stoelen
raam waar een draak door kan

materialen
-Ridder R. die ziet
-Prinses die die zit
-1 draak op een stokje, die door het raam kan
Scène 5
Ridder R. kruipt op zijn paard.



 
decor:
gras, zon, wolken,…

materialen
-ridder Rikki met zijn paard op een stokje.


Scène 6
Ineens hoort Ridder R. geroep van de prinses. R. stapt van zijn paard en stapt.



decor:
gras, zon, wolken,…

materialen
-
ridder Rikki
-paard
GEROEP prinses
Scène 7
Prinses wordt aangevallen door een draak. Ridder R. jaagt de draken weg.








decor:
gras, zon, wolken,…

materialen
-Ridder R. op een stokje met zwaard en harnas
-prinses die met ogen toe op stokje
-2 draken die vuur spuwen op 2 stokjes


Scène 8
Ridder R en prinses beide op het paard en ze zijn heel gelukkig





decor:
gras, zon, wolken,…

materialen
-Ridder R. op een stokje met zwaard en harnas die blij is
-prinses op stokje die blij is 
à beide op het paard









-afdrukken van 2 lege draaiboeken (scènes, het decor+attributen en het geluid )
-Maken van Guit de kijksnuit
foto van Guit de kijksnuit volgt nog:








- maken brief ouders:

Beste Ouder(s),

mijn naam is Leen Laureys. Ik ben een derdejaarsstudente Kleuteronderwijs aan het departement Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven.

Vanaf maandag 14 maart tot en met donderdag 24 maart loop ik stage bij uw kleuter in de klas. Het gaat weer een audiovisuele stage zijn. Vorige keer hebben we vooral gespeeld en gewerkt rond geluid. Nu gaat uw kleuter vooral spelen er leren rond ‘film’.

Wat gaan we allemaal doen:

Ø-Deze keer komt het ‘mediamonster Guit de Kijksnuit’ op bezoek en legt     
    de kleuters alles uit over de camera en filmen
Ø Ook nu wordt er weer een cameraman en fotograaf van de dag
     aangeduid en de dictafoon wordt ook meegeven met 2 kleuters
Ø De eerste dag ga ik samen met de kleuters een verhaal (script)
     bedenken rond het thema ridders
Ø De tweede dag mogen ze hun verhaal uittekenen (storyboard)
Ø Woensdag en donderdag gaan ze hun eigen decor knutselen en de attributen die bij de   
     film horen.
Ø Vrijdag gaat één groepje hun eigen geluiden opnemen voor hun film met ‘Ploffer de
     geluidskoffer’
Ø De volgende dagen gaat het tweede groepje ook hun eigen geluiden opnemen en
     oefenen, oefenen, oefenen en natuurlijk ook filmen
Ø Kls leren werken met een overheadprojector, met een webcam, met een
     tekenprogramma,…
   
En nog zo veel meer!!

Op het einde van de stage wordt onze klas of de zaal omgetoverd tot een cinema en worden de twee films getoond. Eén groepje kleuters toont hun film waarin ze zelf geacteerd
hebben. Het tweede groepje toont hun film met figuurtjes.

Met vriendelijke groeten en het gaat een ‘media’ leuke tijd worden,

juf Leen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten