woensdag 23 maart 2011

dag 3, week 3 : experimenteren met overhead en geluiden maken voor de film

Vandaag ben ik gestart met de geluiden. We moesten nog 1 geluid inhalen omdat Aaron gisteren ziek was. Ik ben gestart met het geluid van Elien. Elien mocht de dictafoon zelf opzetten. Dan moest ze zeggen wat  de kls moesten doen. Ogen toe, mondjes toe en oren open. Ik heb nog eens herhaalt dat alle antwoorden goed zijn. En het moest ook stil zijn! Daarna was ze rond gegaan met de dictafoon. We hebben er geen tekening bijgemaakt omdat er te weinig tijd was.
Ze had  haar eerste geluid laten horen en dan haar tweede geluidje. Dit had ze heel even laten horen maar de kls wisten onmiddellijk wat dit was.

We gingen de kring af en dit waren de geluiden die de kls dachten:


Achteraf werd er kort gevraagd wat ze van het geluid vonden: gek,grappig, eng, leuk, luid, zacht, ....
De meeste vonden het een leuk en een hard geluid.

Natuurlijk waren er weer enkele kls die het geluid juist hadden, heel goed!!

Elien haar eerste geluid:






















Elien haar tweede geluid: 

















Daarna was het de beurt aan Michiel, hij moest ook vertellen wat de kindjes moesten doen, maar omdat zijn geluidje nogal stil was hadden we samen naar een oplossing gezocht: boxen.
Ik had zijn dictafoon aangesloten op de boxen en ik vroeg aan de kls waarvoor de boxen zorgde:
deze zorgde dat je het geluid nog harde hoorde!!!

Ook hier mocht hij zeggen wat de kls mochten doen.
We gingen weer de kring af en de kls mochten zeggen wat ze dachten.
Hier zeiden veel kls "trampoline springen" en ook de beste vrienden van Michiel. Ik vroeg aan Michiel of hij het geluidje verklapt heeft aan  de anderen en hij zei neen.
Wat ik ook raar vond was dat we 1 geluidje lieten horen en dat sommige kls ook het andere geluidje van Michiel zeiden.

Ook hebben we hier op het einde nog eens gevraagd wat ze er van vonden en hier zeiden de meeste:gek en stil, maar door de boxen hard.

Dit waren de antwoorden van de kls:

Dit was zijn geluid:

















Dit was het andere geluid:



Als laatste kwam Milan aan de beurt ook hij mocht met hulp van de juf zijn dictafoon opzetten  en het geluid laten horen. Maar na 1 keer raden zei hij:" ja, het is juist, het is een kettingzaag." Dus konden we niet meer raden.

Dit is het enige antwoord van 1 kl.











Dit is zijn geluid:




Dan ben ik begonnen met het voorstellen van de overheadprojector. Ik had er afspraken rond gemaakt: de lamp is gevaarlijk, deze geeft niet alleen licht maar ook warmte. Ik had gevraagd aan Ruben om het toestel op te zetten, het duurde even, het was even zoeken maar dan lukte het. Ik heb Ridder Rikki laten zien op plastiek en daarna heb ik deze op de overhead gelegd.
De kls vonden dit zeer leuk. Ik vroeg of ze een verschil zagen en ja, onze ridder was heel groot geworden. Dit gebeurde hetzelfde met de draak maar toen mocht een kl. dit doen. Hij was even aan het experimenteren. Hij draaide de draak rond en ... wat gebeurde er. Hij stond op zijn kop.
Knap gevonden!!

Na dit experimenteer momentje heb ik vertelt dat zij ook tekeningen mochten maken op een plastiekje.
Ik heb gevraagd hoe dit moest en 1 kl mocht dit voordoen. Ook hebben we duidelijke afspraken gemaakt rond de stiften. De kls mochten de tekeningen die ik had voorzien overtekenen of zelf iets verzinnen. Hopelijk gaf dit ook inspiratie tot verzinnen van verhaaltjes.

Na het aanduiden van de kls begonnen ze dadelijk te tekenen op de plastiekjes, na het tekenen kwamen ze spontaan deze op de overhead leggen. Ze kwamen me roepen als ze hun tekening af hadden.

Ook was er vandaag een fotograaf en een cameraman (Milan) van de dag.

Dit waren de tekeningen die ze konden overtekenen, enkele kwamen uit het boek van Ridder Rikki:



het oranje is de lijn waarover ze mogen tekenen
Dit is Riddi die tegen de draak vecht
dit is een daak
dit is Ridder Rikki op zijn paard
Dit is Rikki met wijn zwaard en schild
dit was een voorbeeld van de draak
dit was een voorbeeld van Rikki
Dit was Ridder Rikki op de overhead
Dit was Rikki op het witte doek.
Omdat ik de filmpjes van de overhead niet laat zien probeer ik deze adhv tekst en foto's te verduidelijken.
Ruben overhead:
Ruben staat bij de overhead

Ruben staat bij zijn tekening

Ruben zijn eigen tekening op transparant













Ruben legt zelf zijn tekening op de overhead.

 Dit is het verhaal van Ruben:
-"De Ridder die komt met zijn paard aangewandeld en heeft vanachter een dief bij. En die is nu naar het kasteel aan het stappen. En die heeft een ketting rond die dief gebind, rond zijn buik. En hij brengt hem naar de gevangenis ."

-Ruben heeft nog een tweede tekening , een kasteel met ridder Rikki.
"Ridder Rikki die zag haar prinses en die ging met de prinses eten in het kasteel."
 -Ruben zijn derde tekening, de ridder en de prinses.
"De ridder wouw de draak verslaan en de draak had vuur gespuwd naar het huis en het huis staat in brand. "
Alexios naast zijn tekening

Alexios zijn tekeningn op de overhead (1)

Alexios zijn tekening op het grote witte doek

Alexios zijn tekening op het plastiekje (2)
 Alexios:
-tekening: Ridder Rikki en de draak (ligt op zijn kop).
Alexios "De draak ging door het raam kijken... 't is gedaan."

Alexios verplaatst de overhead goed voor het doek zodat hij zijn tekening goed ziet.
"Dan kan ik dat beter kijken, zo" Hij legt ook zijn tekening nog goed op de glazen plaat.
Alexios zegt:" dat Milan aan de kant moet anders kan hij niks zien."

-tekening:een draak
zijn verhaal: "Dat is een lieve draak, omdat hij de prinses helpt. De draak is wel een beetje verdrietig omdat hij niet binnen mag van de ridder. De draak wil de prinses pakken. En da was het."

-tekening draak:
zijn verhaal: "Nu was de draak al goed  en ze leefde nog lang en gelukkig. Dat was het einde. En nu mag de draak toch binnen, das lief é."

Michiel:
Michiel bij de overhead


Michiel met zijn tekening op het witte doek

-tekening: Ridder Rikki
zijn verhaal:
"Ridder vecht tegen draak. De ridder wint en de draak gaat dood.De ridder gaat naar het kasteel en gaat drinken. "
Milan, Ruben en Alexios:
Milan is aan het spelen met het licht van de overhead.
Hij springt en ziet zijn schaduw en moet lachen.
KO: "Wat gebeurd er met jouw, gaat er eens voor staan. Hoe heet dat?
Milan kom eens naar mij (naar de projector) Ruben wat gebeurt er met Milan?"
KO: "Milan kom nog eens wat dichter".
Ruben :"die wordt groter, kijk e" Ruben gaat bij het doek staan en die komt naar de overhead.
KO: "wat gebeurd er met Ruben". Kl: "die wordt groter".
KO: "R. gaat eens achteruit en kijk dan wat er gebeurd?"
Alexios: "Die wordt kleiner en kleiner".
KO: "hoe heet dat dat zwart?" Kls reageren een draak.
KO doet een schaduw voor en zegt uiteindelijk het woordje voor.
Ruben experimenteert met zijn vingers onder de lamp. Ruben maakt een schaduw.
KO vertelt dat je ook zonder tekeningen kan spelen met de overhead.
Ruben beeld met zijn handen een ridder die aankomt en een draak die vliegt uit. Hij beeld ook een spin uit met zijn handen.

filmpje schaduwen:



Milan zijn tekening: een draak












-zijn verhaal:
"Ik sta naast de draak. De  draak wilt de prinses pakken. Eigenlijk is die heel lief voor de prinses want de ridder die zegt dat die heel stout is. En toen die ridder zo, in de buik van de draak en tsjoew. "

KO vraagt aan Milan op de tekening is  de draak klein en wat gebeurd er als ik deze onder de overhead leg?
Milan: "Die wordt groot."

Milan zijn draak vliegt rond:




Na de speeltijd heb ik met 4 kls het geluid opgenomen voor de film: acteren.
Ik ben met de kls naar de zaal gegaan, waar het rustig was. Stef, Milan, Michiel en Brend deden mee.
Elke kleuter had een koptelefoon, we hadden de dictafoon en een microfoon.
Ook hadden we een verdeler voor al de koptelefoons aan te sluiten.
De laptop met de scènes en de geluidenkoffer kwamen ook mee.

We gingen zitten op de banken.
1) we bekeken de eerste scène en besproken bewegingen/handelingen die er in deze scène voorkomen
scène 1: stappen van de ridder
scène 2: vuur spuwen van de draak
scène 4: vliegende draak
scène 5: het paard:
scène 8: ridder vecht met de draak 

(in de andere scènes komen ook de geluiden terug)

2) a)  Dan mochten de kls voor  scène (bewegingen) een geluid zoeken, dit mochten ze doen met hulp van de geluidenkoffer. De kls mochten even experimenteren per scène.

VB. stappen van de Ridder:

kls experimenteren: (vbn.)
-Michiel: flesje: knijpen, kloppen met de vuist, kloppen met een buis op zijn hand, met de buizen op de oren kloppen
-Stef: kloppen op het flesje, op het dopje, 2 flesjes op elkaar, open en toe klappen van de doos,
-Brend: met potje over de lego plaat wrijven, kloppen, met de lepel op de knikker kloppen.
-Milan: met de auto over de vloer rijden

Als de kls even geëxperimenteerd hebben stel ik voor om het geluid aan hun oor te houden, zo kunnen ze beter luisteren.





Dit waren de geluiden die ze hadden gevonden: 
scène 1: stappen van de ridder: met de lepel op de knikker slagen
scène 2: vuur spuwen van de draak: met het potje over een lego plaat gaan met dopjes
scène 4: vliegende draak: doos open en toe
scène 5: het paard: blokjes op elkaar slagen
scène 8: ridder vecht met de draak: duwen op een plastiek flesje


b) Dan was er een ZEN moment om hun geluid te tonen en te luisteren.
Na het experimenteren heb ik het geluid van Brend (met een lepel op een knikker slagen), Michiel (kraken van plastieken fles) laten horen, door te zeggen dat ze moeten luisteren naar dit geluid.
Tussendoor vraag ik hoe het geluid klinkt en zeg ik dat ik dat van Michiel een gek geluidje vind.
Daarna komt Milan aan de beurt (rijden met de tractor). Aan hem vraag ik wat hij van het geluid, is dat een goed geluid voor het stappen. 
Als laatste mag Stef zijn geluid laten horen (de doos open en toe doen). Brend reageert dat is voor de vleugels van de draak. Ik ga hierop in en zeg dat we dit kunnen gebruiken voor als de draak vliegt.Dan vraag ik welke we gaan gebruiken voor het stappen dat van Brend of Michiel.
We gaan het geluid van Brend gebruiken voor het stappen. De anderen leggen hun geluid terug, Milan laat nog even een geluid horen van een stokje op een wc-rolletje.

3) de taken werden verdeeld:
stappen van de Ridder:: met lepel op knikker slagen -de kl die het geluid had gevonden, maakte zijn geluid (Brend slaag met lepel op knikker)

-een andere kl nam het op met de microfoon (Milan)
Milan begon dadelijk te spreken in de microfoon, hier zat hij duidelijk nog in de experimenteerfase.
Brend zegt tegen Milan: "Je moet dat zo niet doen". Ik zeg tegen Brend dat hij moet voordoen wat Milan moet doen.  Brend neemt de microfoon en plaatst deze tegen zijn geluid.
Dan test ik of iedereen iets hoort. Ik herhaal nog eens tegen Milzn dat hij de microfoon dicht bij het geluid moet houden.

-nog een andere kl bediende de dictafoon (Stef)
Brend (maakt het geluid) moet goed luisteren naar Stef, hij zegt 1,2,3 start en dan mag Brend beginnen met het geluid. Stef duwt dan op de rode knop. Ik herhaal de afspraak als we opnemen dat het stil moet zijn!

-De laatste kl mocht luisteren naar het geluid, iedereen zet de koptelefoon op


Als het geluid is opgenomen laat ik het geluid afspelen , sommige kls hoorde niks en dat hebben we opgelost.




Nu wordt er voor echt opgenomen de bovenstaande afspraken worden herhaalt en het geluid van het stappen wordt opgenomen.
4) na het opnemen werd er nog eens geluisterd naar het geluid en werd het geluid uitgekozen.De kls zetten hun koptelefoon op en luisteren, eventueel wordt het opnieuw opgenomen

Zo worden ook de andere scènes overlopen.
Deze activiteit is doorgegaan tot het belsignaal.
Op het einde heb ik nog wel de dictafoon meegegeven met Brend.

REFLECTIE KLS:
-geluid raden:  Dit was volgens mij de eerste keer dat de kl hun geluid hadden door gezegd naar de anderen toe. Dit was jammer, ik had nog eens duidelijk gezegd dat het een geheim moet blijven en dat ze dat enkel tegen mij mogen vertellen, want anders kunnen de andere niet raden.
Ik vond het knap gevonden van de kls om de boxen te gebruiken omdat we het geluidje niet hoorde.
Milan had na het eerste antwoord verklapt wat het was dit was jammer maar kon er niets aandoen, hij heeft niet zo veel geduld en is nog een kabouter.
Dit is de eerste keer dat het doel: intens luisteren naar het geluid niet bereikt was!
-Ik vond dat de kls over het algemeen betrokken waren bij het geluidjes zoeken voor de film.

REFLECTIE MEZELF
-omdat ik het jammer vond dat de kls weinig tot niet met de overhead zijn bezig geweest had ik besloten om deze klassikaal voor te stellen, hierdoor vielen de detailfoto's weg en ook het bekijken naar de stukjes van de scènes. Dit kwam ook omdat we nog zoveel geluidjes hadden in te halen.
Na het klassikale moment waren er wel veel kls die dit eens wilden uitproberen.
Want je merkte dat dit hun fascineerde. Zelfs Alexios die anders nooit graag werkt stak met enthousiasme zijn vinger op zijn: juf, ik wil dit doen.

-overhead: Ik heb te hard de nadruk gelegd op het vertellen rond hun 'tekeningen op de overhead' dan het ontdekken en experimenteren. De kls hadden hele leuke verhaaltjes verzonnen bij hun tekening.
Sommige begonnen wel spontaan te experimenteren met hun tekening op de overhead, dit was wel leuk om te zien. 
Tijdens het experimenteren met de schaduwen had ik mijn vraagstelling/ handeling makkelijker moeten maken door de tekening weg te halen en dan te vragen wat ze zien. Niet op de tekening een schaduw maken te verwarrend.
Wat ik zeer goed vond: was het experimenteren met de schaduwen en 'het vliegen' van de draak.

-het geluid opgenomen voor de film: acteren: (dit heb ik opgenomen en achteraf terug bekeken en gereflecteerd)
-Ik denk dat de camera goed stond, alleen ik zat niet goed, ik zat voor de kls, zo kan je moeilijk hun handelingen zien.
-het experimenteren mocht langer duren maar wegens een tijdsgebrek kon dit niet, ik merk wel op dat er regelmatig dezelfde materialen en geluiden terug komen tijdens het experimenteren.
-Ik had meer de nadruk moeten leggen tijdens het experimenteren dat je met één voorwerp ook verschillende geluiden kon maken door verschillende handelingen vb. flesje knijpen, slagen,... De kls hebben dit wel gedaan maar ik heb heb dit niet laten voordoen.
-Het luisteren (ZEN moment) naar het geluid kon beter, hier moest ik langer bij stil staan en meer gerichten vragen stellen zoals: Vind je dit een goed geluid, waarom?
Wat vind je van dit geluid? Welk gevoel krijg je erbij? Ik vind dat een kort, lang, hard, zacht, ... geluid en jullie? Ik heb vooral gevraagd of dit gepast zou zijn voor de beweging van de scène vb. stappen, ...
(het geluid van het stappen, daar heb ik de kls niet naar laten luisteren)
 -Wat goed was dat ik telkens na het het tonen van de scène de kls liet  experimenteren en duidelijk zei: "luister eens naar, ...  Houd het eens bij je oor",...

-Als de kls stil vielen heb ik in de andere vakken van de koffer nog materiaal boven gehaald.
-Ook ik heb af en toe geluisterd naar het geluid dat de kls hebben opgenomen. 



-ik ben heel de namiddag bezig geweest met het maken/zoeken van het het geluid voor het filmpje acteren en met het maken van het filmpje figuren + de geluiden er op te zetten.
Ik vond dit zeer leuk, alleen jammer dat het zoveel tijd in beslag nam. Ik vond monteren en muziekjes zoeken en de geluiden er op zetten zeer fijn!! Ook na al het harde werk was het super leuk om de filmpjes te bekijken!!
Uiteindelijk heb ik de geluiden die opgenomen waren voor de film acteren gebruikt voor de film figuren omdat bij de film acteren, al enkele spontane geluiden zaten die door de kls waren gemaakt.

-maken van de posters en tickets: dit is niet doorgegaan wegens de begeleiding bij bovenstaande activiteiten. Ze konden nog wel vrij op de webcam: SNAP en Tuxpaint. Ook stond er een computer met filmpjes


wijziging morgen:
-detailfoto's laten zien van Elien
-met andere kls de overhead ontdekken
-meer het experimenteren en het ontdekken aan bod laten komen ipv het vertellen van hun tekeningen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten