vrijdag 18 maart 2011

dag 5: verder werken decors/ personages en geluid opnemet met het groepje : figuren

We zijn de dag gestart met het geluid van Ina.
Alexios was zijn dictafoon vergeten.

Ina had een heel stil geluid opgenomen. Hierdoor kon ze niet rondgaan en hebben we het afgespeeld met de boxen. Ina had wel haar geluid zelf laten afspelen. De andere kls waren stil en deden hun ogen toe.
Dit waren de antwoorden van de kls.
Ook vandaag hadden ze zelf hun geluid mogen uittekenen.


 Dit was haar geluid:




Na het geluid heb ik het adhv Guit het filmpje zonder geluid voorgesteld maar deze keer met geluid van de kls. De kls hebben er meerdere keren naar gekeken.
Ik vroeg wat ze van de geluiden vonden, één kl. zei altijd hetzelfde. Ik stelde die vraag ook aan de andere kls. Een andere reageerde met ja het stappen, dat is hetzelfde de anderen zijn anders.
Dit vond ik zeer goed gezien!

Filmpje met geluid! Echt knap gedaan dus... zeker kijken!!!




Ook was er vandaag weer een cameraman en fotograaf van de dag: Dit was vandaag Kiara H. en Brend. 

Daarna heb ik het (groepje) van de film: acteren opgestart:
-verder afmaken van het kasteel:
buitenkant: stenen stempelen
binnenkant: patroon maken
Dit waren Ruben, Noah, Stef en Aaron.


Omdat er maar weinig kls waren en omdat enkele kls van het groepje een film maken met figuren
naar het medisch centrum waren hebben ook andere kls geholpen.
-Alexios en juf Elize (vervanging van juf Agnes) hebben samen het karton beschilderd.
Het moest een beetje lijken op behangpapier in een huis.

Alexios tekent een bloemenbehang












































De meisjes Ina en Elien hebben de blauwe lucht gemaakt
met de hulp van juf Elize en hebben het gras geschilderd
Ook hebben ze de zon en de wolken geschilderd, hier
heb ik geen foto's van.













Daarna werden de opdrachten verdeelt voor de film met de figuren.

-verder afmaken van de personages voor het filmpje:figuren (dit wordt maandag opgenomen)
Ina, Amber en Elien
kleuren en knippen de personages verder
(ridder,draken, prinses en paard)












Achteraf heb ik deze geplastificeerd, uitgeknipt en op een stokje geplakt.


Foto's van de personages:

dit zijn de draken

dit is de prinses en de ridder

het paard




Ik heb nog de zon en wolken op het decors geplakt.

Ook heb de andere kls zich geamuseerd met de webcam, het programma SNAP:
Je merkte dat ze nog in de experimenteerfase zaten, ze testte alles uit en moesten er mee lachen.













Foto's SNAP:


Sommige hadden ook de ballonnen ontdekt in Ploffer de geluidskoffer:
 

Na de speeltijd ben ik begonnen met het opnemen van de geluiden voor de film met de figuren.Eerst heb ik scène één voorgelezen aan de kls. Dan heb we besproken welke geluiden we konden maken. De kls kozen voor stappen, zacht stappen. De eerst reactie was gewoon stappen op de grond, maar na een impuls over de geluidenkoffer zijn ze daarmee begonnen. De kls hebben even mogen zoeken/ experimenteren met de koffer. Ik heb hier geprobeerd om de kls te laten luisteren naar elkaars geluid en dit ook te verwoorden. Daarna mochten ze 1 geluid uitkiezen dat het beste bij het stappen pasten. Ze gingen terug op de bank zitten. Dan moesten ze kiezen uit deze 4 geluiden, natuurlijk vonden ze allemaal hun geluid het beste. Ik heb dit proberen op te lossen door te zeggen ik vind deze 2 het beste. En dan mochten ze stemmen.
Uiteindelijk hebben ze gekozen voor het geluid van Noah, met een blok tegen een schelp slagen.
Dan was het tijd voor scène 2: de volgende geluiden kwamen er in voor:
Ook hier mochten ze even experimenteren en dan moesten ze er een geluid uitkiezen:
de draak die water spuwt: Noah: borstel + water
vechten: Aaron: potje + piepschuim
vliegen : zak of doos open en toe: Ruben





Na de middag heb ik de klas schoongemaakt en de personages geplastificeerd en geknipt.

REFLECTIE KLS
geluid: De dictafoon mee naar huis nemen en geluidjes opnemen, hier zijn ze nog altijd enthousiast over!! Maar ik merk bij sommige kls dat er minder interesse is in het raden naar het geluid.
Misschien moet ik dit volgende week in een kleiner groepje doen ipv klassikaal.  Door in een klein groepje te werken is er grotere betrokkenheid en kan je ook dieper inspelen op het geluid.
-De kls die gekozen hebben voor de webcam waren er betrokken mee bezig.


REFLECTIE MEZELF
geluid: Ik had bij het zakje met de dictafoon een extra briefje eraan toegevoegd.
Hierop stond dat ze het nummer van het geluid moesten noteren en ook wat het was.
Zo hoop ik om sneller te kunnen starten met het geluid.

-filmfragment zonder geluid, nu met geluid van de kls.-filmfragment zonder geluid, nu met geluid van de kls. Ik had beter moeten inspelen op de combinatie van geluid en de beelden.
Maar omdat de kls al vrij lang in de zithoek zitten heb ik dit niet gedaan, maar volgens mij hebben ze nu wel het effect van geluid door op een film.

-geluid opnemen voor de film: Ik geprobeerd om de kls te laten luisteren naar de geluiden en dit te verwoorden. Het is vrij goed gelukt, denk ik. Maar ik had niet verwacht dat dit zo traag ging. Zeker als je telkens al de stappen moet volgen.
(op het filmpje nog reflecteren)

wijziging maandag
-
geluid,dictafoon: eventueel in een klein groepje doen en dan het geluid/ de geluiden grondiger bespreken.
-geluid opnemen voor de film met figuren: ik heb maar 2 scènes gedaan. Op een andere keer moet ik scène 3 tot 6 nog opnemen. Ik ga gewoon door met het filmen. Ik denk dat het makkelijker is om op een beeld geluiden toe te voegen dan op een tekening (dit hebben ze ook al eens gedaan).

groepje acteren nog doen:-in karton moet ik het raam nog uitsnijden.
-fornuis met vuur
-een bloem en een zwarte bloem  en een roos
-kostuum draak: masker van een draak en een staart van een draak met karton/ papier
-(stokpaarden)
-kostuum prinses en 2 ridders (één er van is een blauwe ridder)

Anderen:
-maandag 2e uur turnen
-klaarzetten decor film figuren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten