dinsdag 8 maart 2011

bron film: BLOGS http://audiovisueelwerkenmetkleuters.blogspot.com EN http://audiovisueelwerkenmetkleuters.blogspot.com/2009_03_01_archive.html


Maken van een film:
 Vandaag zijn we begonnen met de opstart van het filmpje dat we gaan maken over Freddie de Vlieg. 
(1)we bedachten zelf een verhaaltje 
(2)tekenden de verschillende scènes uit.
(3)N
adien dachten we na over wat we dan wel allemaal zouden nodig hebben voor het filmen van het verhaaltje de materiaaltafel : alle materialen voor het maken van ons eigen filmpje !
(4) namen we de geluiden voor het verhaal op.
(5) eerste aanzet tot het filmen van het filmpjeà 1st rollenverdelen
alle materialen zijn verzameld hier en daar nog een likje verf en de kleuters kunnen aan de slag
samen besproken we eerst wie er eigenlijk allemaal nodig is om te filmen:
-een regisseur
die kijkt of alle scènes goed gespeeld worde
-
een regieassiestent (= materiaalmeester)
-
een geluidsman die instaat voor het geluid van de film
-de cameraman die filmt natuurlijk

-de lichtmannen die ervoor zorgen dat alles mooi belicht is


Nog enkele andere leuke activiteiten:
-Experimenteren met de webcam op het programma Snap of  andere programma’s
-trekken van detailfoto’s
-beeldkoffer
 
Maken van een film:
Materiaal voor het innemen van een rol bij maken van het filmpje
Geplastificieerde tekeningen om vervolgens als een ketting te dragen.
1. Klapbord: regisseur
2. Kist: materiaalmeester (aangeven v. spullen tijdens filmen, kijken of alle spullen er zijn)
3. Microfoons: geluidstechnicus (geluid maken tijdens filmen indien nodig)
4. Camera: cameraman of -vrouw
5. Sientje: acteur/actrice

Deze twee dagen draaiden rond de opstart voor het maken van een eigen filmpje.
Donderdagnamiddag heb ik samen met enkele kleuters het verhaal uitgedacht voor ons vervolg. Eerst hadden we het filmpje van Sientje nog eens bekeken. Daarna hadden we een
(1)
brainstorm over wat er nu zou gebeuren met Sientje. Om ervoor te zorgen dat ik niets vergat nam ik notities en heb ik de kleuters gefilmd met de camera.
Wat mij hier opviel was een beetje het gebrek aan fantasie bij de kleuters. Ik voelde dat ik nog te vaak hen op weg moest helpen om ergens te geraken met het verhaal. Ik gaf hen iets aan om daar verder over te brainstormen.


Ik heb dit (2)
verhaal zelf uitgetekend zodat de kleuters een duidelijke houvast hebben . Er zijn in totaal (2)8 scènes die moeten gefilmd worden.
(3 )
Vrijdagnamiddag hebben we het verhaal met alle vijfjarigen doorgenomen, wat gaat er gebeuren, wie hebben we nodig. Zo zijn we dan tot een (3 ) rolverdeling gekomen. Aangezien we maar met 10 vijfjarigen zijn heeft iedereen een rol gekregen (zie foto).

 Uitproberen nieuw programma: Picture it!
Zojuist heeft Nele mij een een fotobewerkingsprogramma gegeven waarmee je verschillende dingen kunt doen met foto's en afbeeldingen. Ze heeft mij een korte uitleg gegeven over hoe het programma in mekaar zit en hoe je er zeer simpel mee aan de slag kan. Ik heb zelf al iets geprobeerd (zie foto), maar de overige opties (dit zijn er veel!) moet ik thuis nog verder uitproberen. Wel kan ik al zeggen dat er in dit programma voldoende opties zijn die de kleuters zelf kunnen toepassen op foto's. Daarbij is dit het uitgelezen programma om mijn foto's voor mijn beeldenquiz mee te maken.


Nog enkele andere leuke activiteiten:
-geluiden en beeldkoffer
-smurfen met webcam
-gekke gezichtenmemorie met fototoestel (wanneer ze het juist hebben nemen ze een foto van zichzelf terwijl ze dit bepaald gezicht nadoen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten