woensdag 16 maart 2011

dag 3, week 2: groepje:acteren: tekenen nog 5 scènes uit en decor en het materiaal (personages) bespreken

Vandaag zijn we weer gestart met 'het geluid'.
Stef mocht zelf de dictafoon opzetten en zijn geluid laten horen.
De andere kleuters deden hun ogen toe en hun oren open. Ik heb nog eens herhaalt: alle antwoorden zijn goed en niet is fout.
Stef ging rond met de dictafoon, hij hield het aan de oren van de kls, natuurlijk niet te dicht!
We zijn begonnen met afgaan van de onthaal hoek, iedereen mocht zeggen wat ze dachten dat het was.
Tussendoor heb ik ook gevraagd wat ze van het geluid vonden: mooi/ niet mooi, leuk/ niet leuk, waarom?
dat ze het eng, gek, bang, ... geluid vonden. Hoe ze zich erbij voelde? ...

Dit was het geluid
















Dit waren enkele antwoorden van de kls: steen die in de vuilbak valt, pannen tegen elkaar slaan, krassen met lepel in de pan, ...  Jammer genoeg had niemand het antwoord juist.

Dit was de brainstorm (de kls hebben zelf het tekeningetje getekend):
 

Dan hebben we  Guit de kijksnuit erbij genomen, die heeft het filmpje voorgesteld zonder geluid.
Ik heb het heel langzaam laten afspelen zodat de kls duidelijk de bewegingen konden zien waarop we geluid konden zetten. Na het filmpje heb ik gevraagd op welke bewegingen we geluid konden zetten.

Zoeken van geluid bij de scènes en deze opnemen.

Samen met de kls zijn we bij de eerste scène beland: het stappen van de draak.
Dan heb ik gevraagd welke geluiden we hierbij konden verzinnen: de kls kwamen spontaan af met stappen. Daarna vroeg ik  wat we konden gebruiken uit de geluidenkoffer.
Dit hadden de kls eruit genomen:

de doos open en toe klappen

met de stokken op elkaar slagen
(jammer genoeg heb hier geen foto's van)

Na het uittesten van de twee geluiden vonden ze dat de stokjes beter klonken.
Ik  heb de scène nog één keer laten zien en dan mochten het geluid eens oefenen.
Na het oefenen werd het geluid opgenomen.
Alexios maakte het geluid. Stef bediende de dictafoon en Aaron de microfoon.
Als het geluid was opgenomen heb ik het laten horen. Ook heb ik terug de scène laten zien.
Ik vroeg of de kls dit goed vonden. Enkele kls zeiden neen. Ik vroeg waarom. Hier konden ze niet op antwoorden. Ik liet nog eens de scène zien en het geluid horen. Toen merkte enkele kls op dat het geluid te snel was. Aaron had dit opgemerkt dus mocht hij het geluid opnieuw doen.
Alexios bediende de dictafoon en Stef de microfoon. Aaron klopte trager met de blokjes, dit was beter.

scène 1:Het geluid op het stappen van de draak:


Op naar scène 2: het eten van de draak. 

Hier had ik weer de scène laten zien. En vroeg ik welk geluid ze uit de geluidenkoffer konden gebruiken. De kls kozen voor deze twee geluiden.

de doos open en toe klappen
knijpen op het flesje
De scène werd herhaalt en de geluiden werden uitgetest.
De kls kozen voor  knijpen op het flesje.
Ook dit werd geoefend en daarna opgenomen.


scène 2: geluid bij het eten van de draak
















Na de KA's heb ik de kls van de groep: acteren bij elkaar geroepen.
Deze moesten nog 5 scènes uittekenen.
Ik heb met de kls deze 5 scènes overlopen. Dan heb ik gevraagd wie wat wilde tekenen. Zo heeft elke kleuter 1 scène getekend en Ruben heeft er 2 getekend

Vervolg: tekeningen van het filmpje ridder en de draak, van het groepje acteren:

getekend door Noah

scène 6
Prinses Emmy is aan het koken, in het kasteel. De draak piept door het raam van het kasteel. Hij vliegt heel voorzichtig naar binnen en gaat achter de prinses staan.


getekend door: Aaron
scène 7
De ridder is bij het kasteel en ziet de draak. Ridder roept :"Prinses Emmy, kijk achter je"
De prinses kijkt achterom  en loopt weg (bang) en verstop zich in de kast. 

getekend door Ruben


scène 8
Ridder zegt: "ik heb je draak".De ridder vecht met de draak. De draak spuwt vuur en de ridder gaat dood.
Ook het bloemetje dat Ridder Noah bij had is verbrand.

getekend door Stef
scène 9
De prinsen huilt en is verdrietig, ze komt uit de kast. Ze  huilt heel hard!
Een andere ridder (blauwe ridder) hoort het gehuil, deze plukt een roos voor de prinses.

getekend door Ruben

scène 10
Blauwe Ridder kust de prinses en geeft de roos af.
En ze leefde nog lang en gelukkig!!


Na het uittekenen van de scènes hebben we de tekeningen nog eens bekeken.  Zo hebben we al de scènes overlopen. We hebben nagedacht over het decor en over de personages. (hoe maken en welke materialen nodig) Ik ben begonnen met uit te leggen wat een decor was.
We hebben elke scène besproken en dan dan de personages.

Dit is het draaiboek, waarin alles in staat wat tot nu toe is gebeurd:



Wat ga je filmen?  Scènes
(maandag en dinsdag)
Hoe ziet het decor/attributen eruit? 
Wat (materiaal) hebben we hiervoor nodig? (woensdag en donderdag)

Beschrijving scène+tekening
personages
Hier komt een tekeningetje /woorden van het decor+materiaal.
wat ze gaan maken + hoe het ze gaan maken
-het decor en hoe ze dit gaan maken (materialen)
-welk materiaal/attributen (wat) ze nodig hebben en hoe ze dit gaan maken?
-welk bestaand mat. ze kunnen gebruiken?

Scène 1
Ridder Noah is aan het wandelen, hij ziet de draak en neemt zijn zwaard

















Decor
 binnenkant huis:een karton met een opening voor het raam. (opening bijhouden!!!!)
(in de opening komt blauw crêpe papier voor scène 4:draak doet raam stuk)
àkls maken met sponsen/borstels, een behang met een patroon, bloemen, vierkante, rondjes,…

materiaal personages
ridder:kostuum van een ridder met een zwaard

draak: kostuum van een draak
           masker van een draak  + een kartonnen staart aan het
            lichaam binden en versieren
            àkls maken met groen, rood, geel een masker van een
               Draak

Scène 2
De draak spuwt vuur.
Ridder zegt: 'ik ga u pakken draak.  Ik ga u hoofd afsnijden met een zwaard.'











Decor
 binnenkant huis:een karton met een opening voor het raam.
(in de opening komt blauw crêpe papier voor scène 4:draak doet raam stuk)
àkls maken met sponsen/borstels, een behang met een patroon, bloemen, vierkante, rondjes,…


materiaal personages
draak spuwt vuur:  (zie scène 1)
à kls maken een aparte vlam maken op karton, en voor de mond houden
 kostuum van een draak
masker van een draak  + een kartonnen staart aan het lichaam van kl.

ridder:kostuum van een ridder met een zwaard

Scène 3

De draak spuwt vuur. De draak gaat naar het raam en zegt: 'ik ga het raam stuk doen'.
De draak draait zich om en gaat achteruit.























Decor
 binnenkant huis:een karton met een opening voor het raam.
(in de opening komt blauw crêpe papier voor scène 4:draak doet raam stuk)
àkls maken met sponsen/borstels, een behang met een patroon, bloemen, vierkante, rondjes,…



materiaal personages
 draak: 
à kls maken een aparte vlam maken op karton, en voor de mond houden
 kostuum van een draak
masker van een draak  + een kartonnen staart aan het lichaam van kl.

Scène 4
1)De draak zegt 'ik word woedend'. De draak vliegt door het raam en doet het stuk met zijn staart.
(draak doet hier blauw crêpe papier stuk met staart)


2)De draak vliegt weg naar de prinses, naar het kasteel. (een stuk van het kasteel laten zien)






Decor
 binnenkant huis:een karton met een opening voor het raam.
(in de opening komt blauw crêpe papier voor scène 4:draak doet raam stuk)
àkls maken met sponsen/borstels, een behang met een patroon, bloemen, vierkante, rondjes,…



achterkant van karton (binnenkant huis): blauwe lucht +zon+ gras+wolken
à kls schilderen karton blauw en maken een zon, wolken en gras.

kasteel: (buitenkant)
een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren het kasteel adhv. de kikkersprong


materiaal personages
draak met staart:
à kls maken een kartonnen staart aan het lichaam binden en versieren


Scène 5
Ridder Noah gaat op zijn paard naar het kasteel waar de prinses Emmy woont.
Want de ridder is verliefd op de prinses en wil haar een bloempje geven. (vanaf nu heeft ridder bloemetje de hele tijd vast)

(Ridder komt aan bij het kasteel, nog niet binnen gaan)







Decor
achterkant van karton met binnenkant huis: blauwe lucht +zon+ gras+wolken
à kls schilderen karton blauw en maken een zon, wolken en gras.

Kasteel ( buitenkant) een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren het kasteel adhv. de kikkersprong

materiaal personages
Ridder: kostuum
paard: stokpaard

prinses Emmy :
kostuum prinses

bloem:
met papier een bloem knutselen
            een echte bloem 


Scène 6

Prinses Emmy is aan het koken, in het kasteel. De draak piept door het raam van het kasteel. Hij vliegt heel voorzichtig naar binnen (door deur) en gaat achter de prinses staan.














Decor
 kasteel: (binnenkant) een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren de binnenkant met:
-tekeningen van ridders en prinsessen
-schilden (schilderen op binnenkant)
-vlaggen (maken uit papier)

fornuis met een vuur
à kls maken een vuur van een schoendoos en tekenen daar 2 cirkels op, dit wordt gezet op een kleine tafel.


materiaal personages
prinses Emmy : kostuum prinses

draak: kostuum of masker en staart


Scène 7
1)De ridder is bij het kasteel en ziet de draak. Ridder roept :"Prinses Emmy, kijk achter je"
(prinses E. kookt)




2)De prinses kijkt achterom  en loopt weg (bang) en verstop zich in de kast. (prinses loopt naar kast en gaat erin)




Decor
 kasteel: (binnenkant) een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren de binnenkant met:
-tekeningen van ridders en prinsessen
-schilden (schilderen op binnenkant)
-vlaggen (maken uit papier)

 fornuis met een vuur
à kls maken een vuur van een schoendoos en tekenen daar 2 cirkels op, dit wordt gezet op een kleine tafel.


Een echte kast


materiaal personages
ridder: kostuum
draak: kostuum of masker + staart
prinses: kostuum

Scène 8
Ridder zegt: "ik heb je draak".De ridder vecht met de draak. De draak spuwt vuur en de ridder gaat dood.
Ook het bloemetje dat Ridder Noah bij had is verbrand. (heeft bloemetje de hele tijd vast)






Decor
 kasteel: (binnenkant) een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren de binnenkant met:
-tekeningen van ridders en prinsessen
-schilden (schilderen op binnenkant)
-vlaggen (maken uit papier)

materiaal personages
-een zwart bloemetje
ridder: kostuum + zwaard
draak: kostuum of masker + staart


Scène 9

1)De prinses huilt en is verdrietig, ze komt uit de kast. Ze  huilt heel hard!


2)Een andere ridder (blauwe ridder) hoort het gehuil, deze plukt een roos voor de prinses

(blauwe ridder gaat binnen in kasteel)






Decor
 kasteel: (binnenkant) een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren de binnenkant met:
-tekeningen van ridders en prinsessen
-schilden (schilderen op binnenkant)
-vlaggen (maken uit papier)

materiaal personages
ridder: BLAUW kostuum
prinses: kostuum
roos: echt of gemaakt

Scène 10
Blauwe Ridder kust de prinses en geeft de roos af.
En ze leefde nog lang en gelukkig!!





















 Decor
 kasteel: (binnenkant) een kartonnen kasteel uit de klas met een raam in en een deur in.
à kls versieren de binnenkant met:
-tekeningen van ridders en prinsessen
-schilden (schilderen op binnenkant)
-vlaggen (maken uit papier)


materiaal personages
ridder: BLAUW kostuum
prinses: kostuum
roos:
echt of gemaakt





Na de speeltijd was het de beurt aan het groepje: figuren. Het bespreken van decor + materialen.
De kls hadden dadelijk het idee om met papieren figuurtjes te werken en deze op stokjes te plakken.
Dit hadden ze gezien in het filmpje van 'BZZ' op de blog van Nele.
De kls hadden de opdracht van de KO gekregen om personages van ridder, prinses, draak en paard te kleuren en te tekenen. Deze wilden ze ook gebruiken.

Ook hier had ik uitgelegd wat een decor was. En dan hebben we verder gebrainstormd rond decor en materialen.

Dit is het draaiboek van het groepje: figuren:
Wat ga je filmen?  Scènes
(maandag en dinsdag)
Hoe ziet het decor/attributen eruit? 
Wat (materiaal) hebben we hiervoor nodig? (woensdag en donderdag)
Beschrijving scène+tekening
personages
Hier komt een tekeningetje /woorden van het decor+materiaal.
wat ze gaan maken + hoe het ze gaan maken
-het decor en hoe ze dit gaan maken (materialen)
-welk materiaal/attributen (wat) ze nodig hebben en hoe ze dit gaan maken?
-welk bestaand mat. ze kunnen gebruiken?
Scène 1

Ridder Alexios komt met zijn zwaard aangewandeld














Decor:
TAFEL MET(van de gang):
-gras:groene doek over de tafel

-lucht:Een karton dat op de tafel komt tegen muur:
àblauw schilderen (lucht)

-papieren zon knutselen:
àzon tekenen  +geel schilderen en knippen

-papieren wolken knutselen:
wolken tekenen + blauw/ wit schilderen en knippen

-papieren bomen knutselen:
àeventueel bomen tekenen, kleuren en knippen
(plakband of touw)
materialen personages:
Ridder: een papieren voorgetekende ridder met zwaard in de hand:
àkleuren, knippen en op een stokje opplakken
 
Scène 2

2 draken vallen  ridder Alexios aan en spuwen water naar de ridder.
De ridder vecht met het zwaard en de draken vliegen weg


















Decor:
TAFEL MET(van de gang):
-gras:groene doek over de tafel

-lucht:Een karton dat op de tafel komt tegen muur:
àblauw schilderen (lucht)

-papieren zon knutselen:
àzon tekenen  +geel schilderen en knippen

-papieren wolken knutselen:
wolken tekenen + blauw/ wit schilderen en knippen

-papieren bomen knutselen:
àeventueel bomen tekenen, kleuren en knippen


materialen personages:
-2 draken die water spuwen: een papieren voorgetekende draak:
àinkleuren / tekenen en knippen
à water spuwen: water tekenen en aan de draak plakken en knippen
à op een stokje plakken

-ridder vecht met zwaard: een papieren voorgetekende ridder met zwaard
àkleuren en knippen en op een stokje plakken
Scène 3

Prinses Isabella  gaat naar het  kasteel de Ridder bezoeken. De draak vliegt naar het kasteel en spuwt water over kasteel. 





















Decor:
TAFEL MET(van de gang):
-gras:groene doek over de tafel

-lucht:Een karton dat op de tafel komt tegen muur:
àblauw schilderen (lucht)

-papieren zon knutselen:
àzon tekenen  +geel schilderen en knippen

-papieren wolken knutselen:
wolken tekenen + blauw/ wit schilderen en knippen

-papieren bomen knutselen:
àeventueel bomen tekenen, kleuren en knippen

-kasteel:op een groot wit papier een kasteel:
à kls tekenen eerst met potlood/ stift een kasteel en dan schilderen , dit kan met velcro/plakband op de blauwe lucht bevestigt worden

materialen personages:
prinses: een papieren voorgetekende prinses: àkleuren en knippen en op een stokje plakken
-ridder
-draak
Scène 4
Ridder Alexios en prinses Isabella vluchten uit het kasteel op het paard.
De draak volgt vliegend de ridder en de prinses op het paard.
 























Decor:
TAFEL MET(van de gang):
-gras:groene doek over de tafel

-lucht:Een karton dat op de tafel komt tegen muur:
àblauw schilderen (lucht)

-papieren zon knutselen:
àzon tekenen  +geel schilderen en knippen

-papieren wolken knutselen:
wolken tekenen + blauw/ wit schilderen en knippen

-papieren bomen knutselen:
àeventueel bomen tekenen, kleuren en knippen

-kasteel:op een groot wit papier een kasteel:
à kls tekenen eerst met potlood/ stift een kasteel en dan schilderen , dit kan met velcro/plakband op de blauwe lucht bevestigt worden



materialen personages:
-paard met prinses en ridder op: een papieren voorgetekend paard met een prinses en ridder op:  
àkleuren en knippen en op een stokje plakken

-ridder
-prinses

-vliegende draak?
à kleuren, knippen en stokje plakken.
Scène 5

De draak land op de grond. De ridder gaat van het paard en de prinses blijft zitten.  De ridder neemt zijn zwaard en steekt de draak dood.





















Decor:
TAFEL MET(van de gang):
-gras:groene doek over de tafel

-lucht:Een karton dat op de tafel komt tegen muur:
àblauw schilderen (lucht)

-papieren zon knutselen:
àzon tekenen  +geel schilderen en knippen

-papieren wolken knutselen:
wolken tekenen + blauw/ wit schilderen en knippen

-papieren bomen knutselen:
àeventueel bomen tekenen, kleuren en knippen

-kasteel:op een groot wit papier een kasteel:
à kls tekenen eerst met potlood/ stift een kasteel en dan schilderen , dit kan met velcro/plakband op de blauwe lucht bevestigt worden

materialen personages:
-paard met een prinses op:
 een papieren voorgetekend paard en een prinses
à kls kleuren, knippen en plakker er een stokje op.
(een aparte ridder , zie scène 1)
-draak, ridder

Scène 6

De ridder en de prinses zitten op het paard en zijn gelukkig.
De draak achtervolgt stiekem het paard met de ridder en de prinses.

























Decor:
TAFEL MET(van de gang):
-gras:groene doek over de tafel

-lucht:Een karton dat op de tafel komt tegen muur:
àblauw schilderen (lucht)

-papieren zon knutselen:
àzon tekenen  +geel schilderen en knippen

-papieren wolken knutselen:
wolken tekenen + blauw/ wit schilderen en knippen

-papieren bomen knutselen:
àeventueel bomen tekenen, kleuren en knippen

-kasteel:op een groot wit papier een kasteel:
à kls tekenen eerst met potlood/ stift een kasteel en dan schilderen , dit kan met velcro/plakband op de blauwe lucht bevestigt worden

materialen personages:
-paard met ridder en prinses zie scène 4

-draak zonder vuur zie scène 2


De fotograaf en de cameravrouw van de dag trokken deze foto's:










REFLECTIE KLEUTERS
-geluid: Ook vandaag heb ik weer gemerkt dat de kls afgestapt zijn van de woorden.
De kls zeggen nu meer gedetailleerde geluiden.  Ze gebruiken een zin om deze te omschrijven
vb. 1e week: steen, nu: steen die in vuilbak valt
       "          ":lepel  nu: krassen met lepel in een pan
 Ook worden ze creatiever en zeggen ze elkaar minder na.

-geluiden zoeken en opnemen voor het geluidsfragment zonder geluid:In het begin waren de kls betrokken, tijdens het geluid zoeken en  opnemen minder omdat dit maar enkele kls kunnen doen. Eventueel bij het zoeken en het opnemen van de geluiden voor de scènes in kleine groepjes doen. En altijd een ander groepje bij mij roepen. Vrijdag het filmpje als KA laten horen met hun geluiden.

-nadenken over decor en personages bij het groepje: acteren. Dit was niet zo makkelijk voor de kls hier heb ik vrij veel impulsen moeten geven en moeten sturen. Toch hadden de kls enkele zeer leuke ideeën!  vb. kostuums gebruiken, fornuis: een tafel, prinses kruipt in de kast: in een echte kast kruipen, ...  Het decor zoeken was voor hen te abstract. Alleen het kasteel dat was duidelijk!  De personages zoeken en wat ze aan moeten doen was veel makkelijker. Ook leefde enkele kls zich al echt in het verhaal, door het verhaal beginnen uit te beelden.

-nadenken over decor en personages bij het groepje:  figurenOok hier was het decor verzinnen moeilijk. Voor de personages hadden de kls dadelijk een idee. Papieren figuurtjes op een stokje.

REFLECTIE MEZELF:
-geluid:Morgen ga ik eens starten met het verwoorden van het geluid.
KO:impulsen:
Wat vind je van het geluid?
Vind je dit een leuk geluid?
Is het geluid de hele tijd hetzelfde, is het altijd hard?
lang/ kort  fijn/niet fijn  hard/zacht
welke gevoelens heb je erbij?
ik voel me er blij bij...
En dan mogen ze raden wat het is

-filmpje zonder geluid:
Het experimenteren heb ik niet gedaan om dit toch veel tijd in beslag neemt en ik ook nog andere activiteiten heb.
De volgende scènes moeten morgen nog gedaan worden, proberen zoveel mogelijk:
-scène 3:stappen van het kindje
-scène 4: uitspuwen van de vis
-scène 5: zitten van de draak
-scène 6: kindje eet vis
-scène 7: draak beweegt mond

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen