donderdag 3 maart 2011

dag 4: brainstorm, geluidentocht: op zoek naar geluiden

In de voormiddag heb ik niet veel kunnen doen.
Ik ben samen met de kleuters hun tentoonstelling gaan bezoeken.
Jammer genoeg hebben we hier geen foto's van. (vergeten)!
En we hadden ook een jarige in de klas en die hebben we uitgebreid gevierd.
Tussendoor heb ik wel 'het geluid' laten raden.
Mali had dit geluid bij..., goed gevonden!
Hier waren veel kleuters die dit hadden geraden, knap gedaan.
In de namiddag had ik het tweede geluid laten horen.
Maar jammer genoeg was Emma ziek geworden, dus moesten we zo proberen te raden.
Volgens de klas was het water uit de kraan.  We gaan dit morgen eens vragen een Emma maar volgens mij was het juist!  (Emma had ook nog een ander geluid: ... rara..)





Ook had ik nog eens Ploffer de geluidskoffer voorgesteld dat ze hiermee mochten spelen.
Nora en Elien hebben hier even mee geëxperimenteerd, ze hadden geluidjes gemaakt, opgenomen en beluisterd. Dit had wel niet lang geduurd, maar ze hebben het toch geprobeerd.

Met 4 andere kls en deze keer wel  een fotograaf zijn we op geluidentocht geweest, zoeken naar geluiden die we kunnen opnemen.
Eerst had ik met de kls gebrainstormd, de brainstorm van de geluidsband BZZ herhaalt. Zodat ze al wat ideetjes hadden. Maar voor de kls was het nog niet concreet genoeg. Dus ben ik met de kls in de gang en buiten op zoek gegaan naar geluiden. De volgende geluiden hadden ze gevonden:
voetballen, de pikkel van de fiets, met een auto rijden over de grond, kloppen met platte hand op de speeltuin, met de stoel schuiven, de stoel omhoog en omlaag doen, de klink van de deur gebruiken, geluiden van de klok van de kerk, geluid van een rijdende fiets,....
Na deze inleiding kwamen ze op ideeën. Als iedereen zijn idee had voorgesteld aan elkaar, heb ik met hen de rolverdeling besproken, dit was geen enkel probleem.
De kl van zijn geluid mocht zijn geluid opnemen met de micro, beluisteren en het zelf maken.
De andere taken waren: luisteren met de koptelefoon(elk kl. had een koptelefoon)
bedienen van de dictafoon
Natuurlijk werden de rollen regelmatig verwisseld!
Daarna werden nog eens de afspraken toegelicht:
-als we een geluid opnemen zijn we stil, kl. met dictafoon zegt 1,2,3 start, duwt op de rode knop zo weet het kindje met de microfoon dat hij het geluid mag beginnen maken. Deze zegt ook stop en laat het geluidje terug afspelen om te horen.
-De microfoon dicht bij het geluid houden


Dit zijn de foto's wanneer de kls hun geluid aan het opnemen zijn, getrokken door Mali en Gytha.

Amber maakt haar geluid(tikken op plastiek) en neemt het op



Kiara: Neemt haar geluid op: een auto die rijdt

Gytha maakt haar geluid en neemt het op: de klink



Noah heeft gekozen voor: voetballen, stampen tegen een bal

Als de kls hun geluid hebben opgenomen is er ook een ander groepje aan bod geweest, deze hebben dezelfde stappen als hierboven uitgevoerd.
De volgende geluiden hadden zij gevonden: geluid maken met een stoel: schuiven, kloppen, ....
toilet: doortrekken van toilet, water uit de kraan, met bekertjes tegen elkaar slagen,
Dit zijn hun geluiden:
Aaron neemt zijn geluid op: bewegen met het telraam

Alexio maakt geluid met 2 bekertjes tegen elkaar op te kloppen

Gitta was zo enthousiast
dat ze nog een tweede geluid wilde opnemen:
het op en nee bewegen van een stoel.
Zij was ook de fotograaf!

Michiel ging het water uit de kraan opnemen.




Ruben heeft het geluid van het toilet doorspoelen opgenomen, hier heb ik jammer genoeg geen foto van. Misschien volgt deze nog!

Als het mogelijk is ga ik de foto en het geluid samenvoegen in een filmpje en dit er ook opzetten. 

Dit zijn nog enkele ander foto's van in de klas, die de andere fotograaf van de dag had getrokken, dit was Febe:

lachen naar het vogeltje.

poseren maar

pony's

lachen:)

wat mooi!

nog zo een kunstwerk!

van wie is deze tekening?











Ook konden de kls hun eigen foto's en filmpjes zien die ze afgelopen week hebben gemaakt op de laptop.

Op het einde van de hadden we geen tijd meer voor een korte reflectie en de babbelbox.
Ik heb de dictafoons wel meegegeven.

REFLECTEREN KLEUTERS
-De eerste groep moest wat meer op gang getrokken worden ivm met geluiden daarom dat ik met hen op onderzoek ben gegaan
-De tweede groep was creatiever in het geluiden bedenken, deze hadden niet echt een onderzoek nodig, zij wisten zo al geluiden die ze konden opnemen.
-je zag duidelijk aan de kls dat ze ervan genoten, bij sommige geluidjes konden ze moeilijk stil blijven omdat het zo'n grappige geluidjes waren:).

REFLECTEREN MEZELF
-ik had niet veel tijd, dus heb ik de kls gewoon hun eigen geluid laten opnemen. (ze waren zeer betrokken bezig met het apparatuur dit wouw ik niet onderbreken met een ZENMOMENT).
En morgen neem ik hetzelfde groepje en dan plannen we een ZENmoment.
We luisteren aandachtig naar de geluiden
eventuele impulsen:
-is het een fijn geluid of niet waarom?
-is het hard/ zacht geluid, een lang/kort geluid?
-welke gevoelens krijg je bij dit geluid?
-...
Na dit zenmoment gaan we het geluid uittekenen. Kls krijgen dan een papier en potloden, ze moeten goed luisteren en tekenen KO schrijft telkens het geluid erbij!

-Ook heb ik al de filmpjes en foto's bij elkaar gezet zodat de kls ernaar kunnen kijken.
 Bij de foto's heb ik er een leuk muziekje aan toegevoegd :).

aandachtspunt:
Normaal ging ik vandaag ook experimenteren en tekenen op de overheadprojector.
Maar deze werkte niet, wat ik wel jammer vond! Ik had beter deze even uitgetest in Heverlee.
Maar dan ga ik dit de week na de vakantie nog eens herhalen (experimenteren).

wijziging in weekschema:
Ik ga proberen de VM voor de speeltijd geluiden uit te tekenen. Ik ga maximum hiervoor een voormiddag gebruiken. Kls moeten ook een foto trekken van hun tekening.
Het monteren (tekening + geluid) ga ik proberen om samen te doen, als dit niet lukt die ik dit alleen tijdens de middag.

Naarmate mogelijk gaan de act. door op het weekschema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten