donderdag 17 maart 2011

dag 4, week 2: maken van het decors, materialen en personages

We zijn begonnen met de geluiden van Aaron en Kiara.
Eerst heeft Aaron zijn geluid laten horen en dan Kiara. Dus deze keer niet 1 geluid maar 2 geluiden achter elkaar. Aaron is rondgegaan met zijn dictafoon en dan Kiara. Ze moesten hem zelf bedienen. Ook heb ik nog eens herhaalt dat elk ideetje juist is en dat er niets fout is.

Dit is het geluid van Kiara B.:

Dit is het geluid van Aaron:

Veel raadplezier!

Dit waren de antwoorden van de kls:











                   


Dan zijn we begonnen met het verdelen van de taken voor het decors/personages.
Dit voor de beide groepjes: acteren en figuren.

Ook hadden we weer een fotograaf en camera van de dag: Alexios en Noah. Maar door het vele werk aan de decors en dergelijke zijn er niet veel foto's / filmpjes gemaakt.

Ik ben begonnen met het groepje van de figuren omdat zij maandag al gaan filmen!
Dit waren hun taken:
-Alexios en Gytha gingen de lucht schilderen. Ze gingen het karton blauw  schilderen.
Hier hebben ze heel de voormiddag hard aan gewerkt.
-Kiara heeft de zon geschilderd en geknipt. Kiare heeft ook wolken getekend en geknipt
-Nora heeft wolken geschilderd. Kiara en Gytha hebben de personages: ridder, prinses, draak gekleurd, paard nog niet.
-In de namiddag hebben Gytha en Alexios Het kasteel gemaakt en geschilderd.









Als deze kls waren begonnen heb ik aan het groepje acteren vertelt wat zij mochten doen:
-Aaron en Noah zijn begonnen met de 'torens' van het kasteel, hier mochten dakpannen op adhv. de -kikker sprong. Stef en Ruben hebben de stenen op het kasteel gestempeld met sponsen.
Hier hebben ze toch bijna een voormiddag aangezeten.
-Daarna hebben ze de binnenkant gedaan met oranje verf en hier moesten ze een patroon volgen: cirkel, vierkant en rechthoek. Dit was het behangpapier. 

          

 
















De andere kls konden vrij experimenteren met de toestellen, experimenteren met webcam: SNAP en Audicity Ze konden ook kijken naar foto's en beelden.

Dit zijn enkele foto's getrokken met de webcam, het programma SNAP:  rara, wie is dit?







In de namiddag waren alle kls bezig met hun decor. Ik had geen tijd meer om het filmpje zonder geluid klassikaal te doen dus heb ik dat in de namiddag gedaan met een groepje voor de speeltijd. Omdat toen de kls met de decors bezig waren. Aaron, Ruben, Stef en Michiel hebben me meegeholpen!!!
1) de scène bekijken
2) geluid ervoor zoeken
3) geluid opnemen
4) ZEN moment dit bij elk geluid


Met deze voorwerpen hebben ze nog geluiden gemaakt :

open en toe slagen met de doos

met lepel op de knikker tikken

met potje hard op de plaat slagen











 I








Na al dat harde werk heb ik nog eens de babbelbox gedaan met Ruben (die zit bij het groepje acteren):
Die heb ik er speciaal uitgekozen zodat de andere kls wisten met wat ze bezig waren.
Filmpje babbelbox:


Ook hadden we nog naar het filmpje van de babbelbox en een filmpje van Aaron gezien.
Ik had de camera aangesloten op de TV. Dit vonden ze geweldig!!
Jammer genoeg had ik geen tijd om erover te reflecteren omdat het speeltijd was en daarna turnen.
 

KLEUTERS REFLECTIE
-geluiden raden
:Ik merkte dat dit moeilijker was voor de kls. 2 geluiden 'tegelijk raden'. De volgende keer terug apart.
 -decor en materialen / personages maken: Je merkte aan de kls dat ze blij waren dat het ook eens knutselen was.
 -Enkele kls hebben geëxperimenteerd met de webcam: SNAP, hiervoor de kls morgen nog motiveren!
  Je zag dat ze volop aan  het genieten waren van al die gekke beelden.
Audicity
was niet echt in trek! Dit kwam omdat de meeste kls bezig waren met het maken van de decors. 
-terug kijken filmpjes: Op het einde van de dag heb ik de kls het filmpje van de babbelbox en nog een andere laten zien. Ik had de camera aangesloten op TV. Dit vonden ze geweldig!!!
Ze hebben super hard gelachen !!! Jammer genoeg was er geen tijd meer om erover te reflecteren, dit moet ik zeker nog eens doen op een andere keer!
-filmpje zonder geluid: De kls hebben goed gezocht achter geluiden, het zoeken van geluid en het opnemen  vonden ze het leukste. Ik heb deze keer het geluid laten afspelen met de boxen en niet adhv de koptelefoons. Maar ik had het in de klas gedaan, de volgende keer kan ik het beter in een stille ruimte doen. Ik moest altijd zeggen tegen de andere dat ze stil moesten zijn!

REFLECTIE MEZELF 
-Ik vond een geslaagde dag. De kls hebben zich goed geamuseerd en ik ook!
Alleen jammer van het opnemen van geluiden voor het filmfragment, dit heb ik niet meer klassikaal gedaan maar als BA, in de namiddag. Maar ik had niet veel tijd om dit echt uitgebreid te doen.
Dus hebben we dadelijk geluiden uitgetest en opgenomen. Ik vind dat het nog heel goed is gelukt!!
Maar we hadden dinsdag al geëxperimenteerd en dit konden ze ook doorheen de week doen.
-Doel: maken van decors en materialen deze zijn nog niet bereikt dus moeten we morgen hieraan verder werken.
-Doel van het geluid opnemen voor filmfragment zonder geluid is niet goed gelukt  als KA  maar wel als GA.
-Ik heb 's avonds ook nog de geluiden bij het filmpje gezet omdat er tijdens de dag hiervoor geen tijd was.  Dit heb ik gedaan adhv moviemaker. Ik moest enkel de geluiden krijgen bij de juiste scène van het filmpje. Ik dacht dit was dadelijk gedaan maar het was toch niet zo makkelijk. Soms was het geluid te kort, te lang en moest ik erin knippen zodat bij de scène past. Ook moest je goed zoeken waar het geluid begon en waar het moest eindigen. Maar ik vind dat de kls goede geluiden hebben gekozen bij het filmpje :).
-babbelbox Ruben: Open vragen stellen is OK. kan nog beter.
Ik probeer vragen te stellen over een 'film maken'. (ik blijf bij het onderwerp) Maar ik merk bij mezelf dat ik de antwoorden voorzeg. Ik had beter een andere kl van het groepje erbij geroepen zodat hij of zij Ruben kon helpen. Ik probeer ook te verduidelijken naar de andere kls toe wat Ruben zegt zodat zij kunnen volgen. Alleen jammer dat ik een scène/decor niet heb uitgelegd maar dit heb ik de dagen ervoor ook al gedaan.

wijziging morgen:
-morgen gaan onze kabouters (4j) naar het medisch centrum.
-Om half twee gaan we zwemmen
-Er zijn maar 12 kls in de klas

groepje figuren, nog verder afmaken:
-de zon en wolken op de lucht (karton plakken)
-verder afwerken/ kleuren en knippen van de figuren (ridder met zwaard, 2 grote draken(vuurspuwend), paard met prinses en ridder en paard meet prinses)

groepje acteren nog doen:
-op karton de lucht met zon, wolken en gras schilderen
 op de achterkant van dit karton: wordt binnenkant van een huis met raam
-fornuis met vuur
-een bloem en een zwarte bloem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten