zondag 20 februari 2011

woensdagnamiddag 16/02/2011: 12u-14u, Bib Diest: Ik en Julie zijn samengekomen voor bronnen / act. te zoeken +verder maken van Blog en onderzoeken van nieuwe bronnen

Ik en Julie hebben de besproken welke activiteiten we leuk vinden om te gebruiken.
Deze hebben we samen gezet in het volgende document.

Ideeën audio-visueel werken
-         - Fototgraaf van de dag
-          -Krantje van de week
-          -Geluidenkoffer
-          -Geluidenwandeling
-          -Film maken over de vlieg ‘bzzzzz’
-          -Geluiden bij een prentenboek maken
-          -Geluiden bij de film maken
-          -Experimenteren met het materiaal= zelf meegebracht
-          -Experimenteren met foto’s
-         -Geluidsband := kls tekenen wat ze horen
-          -Op muziek schilderenà eigen impressie van de muziek
-          -Welk schilderij hoort bij de muziek
-          -Detailmemory
-          -Opnemen van geluiden + afspelen
-          -Kls zelf laten tekenen op slides
-          -Verhaal van tekeningen + musiceren
-          -Emoties verwoorden met materialen
-          -babbelbox
-          -Prentenboek met powerpoint voorlezen en geluiden bij verzinnen
-          -Geluidenmemory met dambord
-          -Animatiefilm= geluiden verzinnen
-          -Filmpje in donkere hoek met pillampen maken
-          -Foto van de dag= fotomuur
-          -Verkleedkoffer = tekening prent laat zien en hun laten verkleden bij die prent

Ook hebben we nog verder opzoek werk gedaan in de bib naar:
-spelletjes
      -methodes-handboeken
     
Bronnen:

spelletjes:
 

     -Live Sounds 3D, sound pictures, in the forest at the railway station (fascinatie luisteren LIVE SOUND 3D): Luisteren en er midden in staan-dankzij de speciale opnametechniek is 3D luisteren mogelijk. Verscheidene omgevingsgeluiden vormen zich tot één geheel.  In het bos klopt een specht heel dichtbij,  iets verderop spelen kinderen en een sportvliegtuig zoem over de bomen. ...Op  de kleurige scènes in groot formaat zijn de 3D geluiden zichtbaar gemaakt. 20 beeldkaartjes, behorende bij de kernachtige geluiden en verschillende werkbladen om te kopiëren tot een groot aantal spelletjes en oefeningen die de luister - en taalontwikkeling stimuleren. De 3D-geluidspelletjes eigenen zich voor het werken met kinderen van alle leeftijdsgroepen, ook voor orthopedagogie en bijzonder onderwijs. 
     
-
Auditieve lotto met bekende geluiden, Nathan.
 Vanaf 2 jaar.
1 CD van 36 minuten:
36 geluiden vier keer opgenomen in een verschillende volgorde, 12 kartonnen speelplaten met foto's, 40 plastieken schijfjes, 1 handleiding 

-    
 -geluidenlotto thematisch, Nathan
Vanaf 4 jaar:
1 cassette van 40 minuten, 6 kleurrijke prenten: Ze gaan telkens over 8 klankelementen uit éénzelfde milieu: het pleintje, de straat, het strand, het bos, de tuin, de keuken. , 50 fiches, 1 handleiding

-atelier auditieve logische reeksen 2, Atelier Histories  Sensores 2Het kind reconstrueert het verloop van een kort verhaal a.d.h.v geluiden. De verhaaltjes gaan over de avonturen van Leo en zijn hondje Splasch.
Vanaf 4 jaar.
2 cassettes met 8 verhaaltjes van ongeveer 2 min.
cassette 1 zijde A: 1. kermis    2. onweer
                zijde B: 3. het huis   4. een ongebroken ruit
cassette 2: zijde A. 5. de straat  6. de trein
                  zijde B. 7 de zee        8 angst  


      methodes
-    Mie Piraat en Oogjes Open
      Mie Piraat, het zusje van doof Wardje is voor niets bang, behalve voor... het donker. Haar vriendjes Vleer en Egel hebben daar nochtans geen enkel probleem mee. Leer meer over dit konijntje dat dankzij technologie haar angsten in de ogen durft te kijken. RVO-Society en ECEGO ontwikkelden bij Mie Piraat ook een werkpakket over zien en beter zien: Oogjes Open.
Het pakket bestaat uit:
 
doelgroep:
3de jaar kleuteronderwijs tot 2de jaar basisonderwijs (4- tot 7-jarigen)                                                                                           prentenboek: Mie Piraat
de kinderen ontdekken de wereld van een konijntje dat bang is in het donker. Dankzij technologie (een nachtkijker) leert ze in het donker zien en verdwijnt haar angst                                                   handndleiding: (kaft)bevat 26 experimenten voor kleuters over zien en niet zien.
materiaaldoos:
                                                                                                                                ervaringsgericht werken met kleuters rond zien en beelden. Dit materiaal kan je gebruiken om de experimenten uit de handleiding uit te voeren. Doos: 5 grote spiegels, 2 kleine spiegeltjes, 5 stickervellen met 3 kleine figuren en 2 grote, 4 kartonnen figuren, 6 kartonnen cijfers van 1 tot 6, 1 periscoop, 1 lens, 11 gekleurde mica's (7 grote en 4 kleine) cd-rom
de kinderen kunnen het verhaal van Mie Piraat zelfstandig bekijken en beluisteren.


Verdere info kan je vinden op deze site:
http://audiovisueelwerkenmetkleuters.blogspot.com/
 -- erop letten dat je enkel de activiteiten gebruikt die gebaseerd zijn op interactie / communicatie en niet op technologie!!!

-   Wardje en oortjes gespitst
      In het boek Wardje, laat Dokter Bril Wardje weer horen met behulp van een cochleair implantaat, een ingenieus hoorapparaat. Dokter Bril haalt het konijntje zo uit zijn sociaal isolement.     Via 'Oortjes Gespitst', het didactisch pakket bij prentenboek 'Wardje' ervaren kleuters wat geluiden zijn en hoe we deze fysisch kunnen horen, voelen en zien. We proberen verwondering en bewondering voor de fascinerende wereld van stilte en geluid op te wekken.
De kleuters ontdekken technologie die geluiden eenvoudig over een grote afstand overbrengen. Kleuters voelen aan wat "doof zijn" is en welke invloed dit wel heeft op het dagelijkse leven. Wardje en Oortjes Gespitst is een aanzet om gericht aan technologie te werken vanuit moedertaal, wiskunde, muzische opvoeding en wereldoriëntatie.
E
Educatief pakket Oortjes Gespitst
Inhoud:

Pakket Oortjes Gespitst prentenboek Wardje
de handleiding voor de leerkracht met 25 opdrachtfiche (kaft)
cd-rom
Werkboekjes 'Klets Boem Beng'
doelgroep: 3de jaar kleuteronderwijs (4- tot 6-jarigen) en 1ste leerjaar

Dit is een introductie filmpje van Wardje.


      Op de volgende site kan je nog meer informatie vinden: http://rvo.iglobe.be/onderwijs/projecten/kleuteronderwijs/wardje

     -->Ook hier is het belangrijk dat je je focust op het communicatieve van geluid en niet op het technische.
    
Volgende activiteiten zijn interessant om eens op te proberen: 
p   -exploratie wandeling: geluiden om ons heen (wat hoor ik de natuur en in de stad) (p.14-15)
                                    1. act. doorleven en verwoorden
                                    2. representeren van de auditieve wereld om hen heen     
      -geluid in de klas: 1. wat horen we achter het gordijn  (p.15)
                              2. geluiden uit de klas opnemen en beluisteren
                              3. Wiens stemmetje is dit?
-    plets, plats, plots! waarop valt de regen?:(p. 19)
     
     handboeken
W   löscher.(1983).Luisterspelletjes voor kinderen van 3-8jaar.INTTO. 
Volgende activiteiten zijn interessant om eens op te proberen:
-harde en zachte geluiden:  (p.78) 

-A. Goegebuer.(2004).Audivisuele vorming in het onderwijs 2004. Canon cultuurcel
-A. Bijlsma e.a.(2009).Handboek digibord en didactiek.Instruct.
-R. Wauters en J. van Hulle.(2007).Audivisueek onderwijs: de knop omdraaien.Canon cultuurcel.
-L.Wordsworth.Film en televisie.(2000).Corona.
-G.kramer.(2000)Film en TV.Corona gidsen.
-A.Buckingham.(2006).Digitale fotografie.Haarlem:Gottmer.




h  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten