dinsdag 1 februari 2011

dinsdag 1/02/2011 10u-16u+2uvervoer: Vorming door Aefoon (dag 1) (gewerkt 20u-22.20u)

Vandaag was de eerste dag voor de vorming: Aefoon.

Wat hebben we allemaal gedaan? + reflectie 
We moesten van thuis uit een een geluid meebrengen dat je fascineert?  We moeten het geluid kunnen meebrengen en herhaaldelijk en eigenhandig kunnen voortbrengen.  We mogen hiervoor geen stem, noch geluidsopnames, noch muziekinstrumenten en andere apparatuur gebruiken.

Ik had een kurkentrekker meegebracht.
Eerst hebben we even uitleg gekregen over hoe het opname apparatuur werkt. (koptelefoon en de opnemer).
Daarna mocht iedereen eens luisteren naar de geluiden op het apparatuur.
Dan mochten we een geluid zoeken met ons voorwerp, dit werd achteraf opgenomen en beluisterd.
Ook werd dit besproken.
Eerst werd er besproken welk beeld er bij je opriep, daarna werd het moeilijker en moesten we enkel een gevoel, kleur,... dat je bij het geluid had beschrijven. Dit was geen makkelijke opdracht!

Na even te 'experimenteren' met onze materialen mochten we 5 'geluiden' zoeken.
1 ervan werd opgenomen en beluisterd. Ik heb gekozen voor 'een getik' met de kurkentrekker.
Bij deze geluiden gingen we zoeken wat we erbij voelden, welke kleur het geluid was, welke intentie het geluid heeft ,... Dit moesten we ieder voor onszelf noteren. 

Daarna werden er enkele 'op voorhand opgenomen' geluiden afgespeeld. Hierbij moesten we ook ons eigen gevoel, kleur,... verwoorden. Wat ik ondervonden heb was dat het bij de eerste oefening makkelijker was omdat je weet vanwaar dit geluid kwam. Maar je moet er opletten dat je 'je gevoel' niet te hard koppelt aan de bron. Wat in de bovenstaande oefeningen ook heel duidelijk was, dat het accent lag op communicatie. En dat je beter de bovenstaande oefeningen kunt doen met materialen dan je stem,muziek,... omdat het dan makkelijker is om het geluid los te koppelen van het beeld.

Als afsluiter van de voormiddag hebben we 'van de op voorhand opgenomen' geluiden en van ons eigen geluid, 'een getik' met de kurkentrekker een tekening gemaakt.   Als iedereen een tekening had gemaakt werden deze in het midden gelegd en werden deze gelinkt aan een geluid.
Dit was weer een moeilijke opdracht zeker voor het 'op voorhand opgenomen geluid', voor mijn eigen geluid vond ik dit makkelijker. En de tekening is vrij goed gelukt, want de meeste hadden de juiste tekening bij mijn geluid geraden.

Na het bespreken van de tekening en het geluid moesten we deze verbeteren aan de opgesomde aanpassingen.
Stijn gaf hierbij enkele nuttige tips om samen met de kls te doen:
-geluiden laten horen en ze deze laten uittekenen
-achteraf kan je deze tekeningen door de kls laten zingen (niet gelinkt aan het geluid) Je kan hierbij de volgorde wisselen, geluiden weglaten,...
-...
Na de middag vond ik het ook heel interessant:
We zijn begonnen met het luisteren naar een 'eng' geluidsfragment.
Dan moesten we hierbij vertellen wat we dachten.
Ik dacht, zoals de meeste in de groep dat het over een moord ging. Dat het een horror/ triller film is.
Achteraf  was het eigenlijk een komedie. Het stukje zelf ging over een slager die 'mensenvlees' verkocht in plaats van dieren vlees.

Dan kregen we een stukje film te zien over een natuurdocumentaire rond zwammen. Dit zonder geluid. Het was de bedoeling dat we zelf geluiden gingen zoeken die bij de verschillende fragmenten pasten. Iedereen laat om beurt zijn geluid horen en zo werd dit opgenomen. Stijn voegde dit toe op zijn computer en koppelde achteraf het geluid aan de beelden met een hiervoor gemaakt Software programma.
Dit waren enkele voorbeelden van de geluiden: een rits openen en sluiten,(een zwam die open ging ), het kraken van papier (wind), getik met 2 potloden (regen), het kraken van een plastiek flesje (opengaan van een zwam), het 'geritsel' van een kam (opengaan van de zwam), het 'plop' geluid van een lippenstift (zwammen die sterven), blazen door een rietje (het 'stof' van de zwammen),...

Hierbij lag het accent niet op de timing maar vooral op "de sfeer" die de geluiden opwekken.
Dit was een hele leuke opdracht. In het begin was het even nadenken hoe gaan we dit tot een goed einde brengen. We maakte onze vooral zorgen om de timing, maar deze keer was het belangrijk dat we een sfeer schepte met de geluiden. Bij de eerste pogingen waren enkele geluiden te overheersend, deze stonden te dicht bij de opnemer. De tweede poging was al veel beter, alleen mocht er nog wat contrast in 'het stof van de zwammen.'  De derde poging was geslaagd! Deze hadden we toegevoegd aan de documentaire.

De laatste opdracht van de dag was weer een uitdaging maar een super leuke om te doen!
We kregen deze keer weer een filmpje(avonturenfilm) te zien zonder geluid, dit keer was het een scène uit een film:
Er kwam een meneer aangestapt, (ondertussen gaan de ventilatoren) die drukte op de bel en tikt daarna met zijn duim. Dan kijkt hij rond. Op het einde doet hij een deur open.
Belangrijk hierbij was dat we op de details gingen letten en hieraan het geluid koppelen.
Hier lag de nadruk op de timing. Dus je  moest tegelijk het filmpje zien en het geluid uitvoeren en opnemen.
We hadden een overzicht gemaakt van de verschillende details uit de film en hieraan een geluid gekoppeld. Daarna hebben we in de groepjes de geluiden verdeeld  en aan de slag gegaan. Ik en Julie hadden de volgende geluiden om te zoeken: ventilator (blazen met een rietje, later werd dit in een cirkel wrijven op een tafel), een getik met de duim(tikken met de duim) en een spannend geluid (tijdens het kijken)  (met een rietje over een radiotor gaan later werd dit vervangen door het aanslijpen van messen.)

Ook op de volgende site kan je het filmpje bekijken.

Ook dit vond ik weer een zeer leuke opdracht.
Het was voor elk groepje even zoeken naar de geluiden en achteraf werden er ook enkele geluiden aangepast. Het koppelen van het geluid aan de fragmenten was niet makkelijk. Dit is echt precisiewerk en neemt veel tijd in beslag. Dit wil ik ook kunnen zodat ik de bovenstaande opdrachten samen met kls kan uitproberen.
Het geluid toevoegen aan de fragmenten is nog niet 100% in orde maar waarschijnlijk zullen we er morgen aan verder werken. Wat me hier vooral opviel was hoe 'mooi' het geluid klinkt in de koptelefoon en hoe hard je een heel zacht geluidje kan uitvergroten.

Algemeen besluit:
Het was een leerrijke dag. Wat ik me vooral is bijgebleven is:
-geluid is een communicatiemiddel
-met geluid kan je allerlei sferen opwekken
-een geluid heeft voor elke persoon een andere betekenis dit hangt af van ervaringen, gevoelens,...
-geluiden zijn subjectief
-we luisteren niet enkel met onze oren maar met onze hele lichaam. Onze hersenen spelen hierin een belangrijke factor. Onze hersenen kunnen een bepaald geluid 'niet willen horen' dat kan een recorder niet. 
-we luisteren naar een geluid, dit wordt verwerkt in onze hersenen en automatisch gaan we hieraan ervaringen koppelen.
-geen enkel geluid is het zelfde, geluiden variëren van persoon tot persoon 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen