dinsdag 22 februari 2011

dinsdag 22/2 :9.30u-17.00u nog enkele voorbeelden van BLOGS en uitleg, zelf een lijn zoeken voor je stage

Eerst kregen we nog enkele voorbeelden van activiteiten en uitleg hoe we er aan moeten beginnen:
9.30u-11.00u

Voorbeelden van de weblog van Nele
http://audiovisueelwerkenmetkleuters.blogspot.com/2009/02/geluidenspel-oefening-op-gericht.html
Dit is een blog voor 4-en 5j kls.

-->Zij heeft een filmpje met zelfgemaakt figuurtjes rond het personage 'Freddy de vlieg' van ingebeeld uitgewerkt.
1) brainstorm-script
2) uittekenen van de verschillende scenes van het script, de tekeningen in de juiste volgorde leggen
3)werken aan het materiaal en het decor
4)maken van het geluid met de geluiden koffer voor de tekeningen-script
(of dit kan ook als de film al gefilmd is, dan geluiden erbij zoeken adhv. de geluidenkoffer)
5) oefenen, oefenen en oefenen!!(toneel spelen) --> hierbij worden ook de rollen opgesteld: acteurs, regisseurs, geluidsman, lichtman, cameraman,...
6) je kan tijdens het oefenen al eens proberen te fiilmen, als de kls het goed kunnen --> ACTIE! filmen.
==> LIJN:wat doen we om tot een film te komen met de kls?

-->Vertrekken vanuit een impressie: uitstap naar het Afrikamuseum.
expressie: boek van meneer banaan voorlezen
kls zoeken in de school een plaatsje voor meneer banaan--> 1 element uit het B.C nemen  en daarop verder werken.

-->Beeldende koffer / een geluidenkoffer
--> foto's: fotograferen van foto's met details
--> krant maken
-->experimenteren met de webcam en dan dit aan een opdracht koppelen.

Nog andere voorbeelden van andere BLOGS:-->uittekenen van geluiden
-->babbelbox: valkuilen:
   -te veel gesloten vragen
   -koppelen aan wat de KO doet
   -filosoferen
   -oplossing zoeken voor probleem
--> 1st experimenteren en dan gerichte opdrachten geven BELANGRIJK! is ook dat je terugkoppelt naar de groep.
--> klankentapper: tapt geluid af van tafel

Wat moet er in de lesvoorbereidingen:
-doelen rond het audiovisuele--> muzische doelen
-kijk ook naar de ontw. lijnen
-materialenlijst
-activiteit in stappen opbouwen (zoals taalmateriaal)

Hoe moet de lijn opgebouwd zijn:
1st de kls laten experimenteren dan ZA en een GA/BA
(je kan vertrekken vanuit geluid en dan er beeld aan koppelen: foto's en film--> krant )
BELANGRIJK:
-observeren en bijsturen
-terugkopppelen naar de klas/ naar het groepje (terugblikken: wat vond je er van,...?)

vbn:
--> Je kan vertrekken vanuit een ZEN moment met je groep kls. Je gaat op verschillende locaties luisteren naar geluid: klas, turnzaal, buiten,.... Dit kan een activiteit op zich zijn of een fase.

--> FASEN:
1) kiezen van een geluid
2) ZEN moment= vertellen over 'geluid'
3) opnemen van een geluid: Ko doet voor hoe je en geluid moet opnamen en afspelen. En hoe je moet luisteren. KO laat ze individueel luisteren naar het geluid met het hoofdtelefoon.
4) geluiden tekenen= DOEL

--> FASEN:
1) experimenteren met geluiden koffer
2) ZEN moment
3) experimenteren met dictafoon
4) geluiden opnemen van de koffer
5) KO heeft 3 abstracte foto's bij
6) geluid opnemen bij deze foto's=DOEL


De eerste dag:
MA VM: hoek inrichten: samen met de kls of individueel
               basis uitleg van de toestellen   
MA NM: kleine experimenten met de toestellen
--> DI starten met de fases!


11-11.30u en 12.30-16.00u
Na deze uitleg mochten we brainstormen over onze eigen lijn en onze eigen activiteiten


Ik vond het niet makkelijk om er aan te beginnen, terwijl anderen al volop een lijn aan het uitbouwen waren zat ik nog met de handen in het haar. Uiteindelijk begon ik wat ideetjes op te schrijven. Maar hierover was ik niet tevreden. Dus ben ik begonnen met een brainstorm, op te schrijven wat ik interessant vond.
Na een tijdje zoeken kwam ik tot de conclusie: ik wil met de kls een film maken, maar omdat het keuzentraject vooral gebaseerd is op geluid, wist ik niet zeker of dit mocht. Na dit even na te vragen bij de lector kreeg ik een GO voor mijn idee.

idee:
DOEL:
wat doen we om tot een film te komen met de kls?een film maken met de kleuters: 1 film waarin de kls kunnen acteren / dramatiseren (1 vaste groep)
                                                 een andere film waarin ze de figuren zelf  mogen knutselen,...
                                                  belangrijk hierbij is dat de opbouw ongeveer moet samen lopen
En je kan het best vertrekken vanuit een prent, een geluidsband rond het thema of dergelijke.

Maar ook om de invalshoek GELUID er in te krijgen en niet enkel beeld en film.
Wilde ik de eerst week vooral werken rond geluid. Vooral dat kls zelfstandig kunnen werken met de dictafoon, dus met het opnemen van geluid. En ook met een geluidenkoffer, zodat ze zelf geluiden kunnen maken. (kijk naar weekschema om de invulling van de weken te zien). En omdat ze ook geluid leren koppelen aan een beeld, laat ik ze geluiden uittekenen.

Als de kls een film moeten maken moeten ze dit ook andersom leren. We hebben een beeld en we gaan er geluid opzetten. Maar dit komt dan aan bod.

BELANGRIJK:
1st kls laten ontdekken van materiaal dan experimenteren met materiaal en dan een geleide activiteit er aan koppelen rond communicatie en/of expressie.
Met deze lijn heb ik proberen rekening te houden tijdens het opstellen van mijn weekschema.

16.00u-17.00u: uitdelen van apparatuur.
Ik en Julie zijn nog naar de Bib in Heverlee geweest voor overheadprojector, laptops en een beamer.
Maar ze hadden enkel nog een overheadprojector. Ik ga woensdag ook eens horen in de bib van Diest

Na 18u
Na een idee te hebben ben ik terug naar de bib gegaan om meer info te zoeken over het maken van een film, ik ben bij de volgende bronnen uitgekomen, (de meeste van deze bronnen licht ik verder toe in mijn blog):
-boek: zo gaat het bij het klokkenhuis en zo maak je je eigen videofilm
-boek:het prentenboek als invalshoek: focus film(prentenboek ga je mee) p. 82-98
-eindwerk: een film door en voor kls
-DOOS met boekjes en DVD: ingebeeld 1 (Sientje, BZZ,Als ik groot ben wil ik een tijger zijn, Lachende maan en de tuin)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten