donderdag 24 februari 2011

bron: Eindwerk: een film voor en door kls (doel: een film maken met kleuters)

bron: N.Wilmus.(1999-2000)eindwerk een film door en voor kls.KHL DLO DIEST

VOOR DE FILM
1.Script: belangrijk!!!
een thema:ridders, prinsessen en kastelen
vertrekken vanuit:
-een boek: ridder Rikki
ko schrijft  hun  vertolking van verhaal neer.
Volgens auteur is een boek dat je zelf kiest of die de kls kiezen heb beste vertrekpunt is om een 1e keer een film te maken.
-idee of ervaring van de kls.
,niet te gebruiken als je een eerste keer een film maakt .
-fantasie
oudere kls
vrij fantaseren over ridders,prinsessen en kastelen.  Deze ideeën bundel je samen tot een verhaal. Belangrijk dat de KO structuur in verhaal brengt.
-toneelstuk filmen: podium en decor.

-film die je hebt gezien met kls
-vanuit een geluidsband rond geluiden in een thema ridder:
-zwaarden
-draken: vuurspuwer
-geluid van een harnas: helm die toevalt
-kastelen geluiden: deur die dicht slaat, wapperende vlag, …
-paarden geluiden: galopperen,…

Wie doet wat in een film?
-aandachtspunten:
genoeg mensen om mee te werken
goede rolverdeling voor en achter de camera

ACHTER DE CAMERA
set= plaats waar alles gefilmd wordt.
goed aanduiden wat in het beeld valt en wat niet in het beeld valt
à moeilijk voor kls
oplossing: lijnen op de grond tekenen waarbinnen de acteurs mogen bewegen.
               camera een vaste opstelling geven (statief)
crew= mensen die ter beschikking staan van de director en de acteurs.
           Samenwerken: je werkt allemaal rond 1 project dan in groepjes en dan weer met heel de klas.
cameraman=filmen van het script
in de kleuterklas: twee kls die goed met elkaar opschieten.1 cameraman en 1 director. KO leidt beiden.
Beste werken met een statief en een camera. Dit op een vaste plaats.--> zo is het makkelijker voor de cameraman(kl) om op tijd de starten en te stoppen met filmen.
à de cameraman (kl) de acteurs laten volgen maar nog met eens statief.-->na veel oefenen: filmen uit losse hand en naar de acteurs toegaan
en close-ups maken.
geluidsman: =met een micro het geluid opnemen
scriptgirl=secretaresse van de regisseur. Bijhouden welke shot het is in welke scene.
materiaal=alles wat nodig is dat geen acteur is of lid van de crew. Alles wat een acteur of crew nodig heeft om te filmen. Vbn.camera’s, opnamestudio,…
Licht: is belangrijk om een sfeer op te wekken. Daglicht=goed
 in de klas: de ‘flits’ van de camera opzetten.
geluid= geluid gebruiken of weglaten?  Het brengt spanning en ontroering.
geluidsband: opnemen in een studio
camera= oog waar alles door bekeken wordt. Digitale camera’s zijn de beste!
camera bewegingen:
-PAN en TRUCK: links en rechts bewegen
-TILT/PED: op en neer bewegen
-DOLLY: vooruit en achteruit
decors: = inrichting en aankleding toneel
- 3D plaats= echte plaats
-een reële plaats nabouwen
-schermen en doeken
in de klas: geen overweldigend decor
acteurs:
in de klas:
-meestal hebben kinderen  een spontaan omgaan met de camera.
-zijn het gewoon om rollenspel te spelen
-makkelijk in een situatie inbeelden
-hebben verbeelding en niet zo gebonden aan ruimte en tijd,
ze maken sprongen in de tijd/ruimte en hier niet verbaasd over zijn. Hiermee rekening houden.

regie: regisseur=director= persoon die het geschreven script heeft om een beeldverhaal mee te maken. Deze zorgt ervoor dat alles goed verloopt op de set.
in de kleuterklas:
-iemand kiezen die graad de leiding neemt en waarvan je weet dat hij alles vooruit laat gaan en iedereen aan het werk zet.
-een stiller zwijgzame kl. nemen
à mogelijkheden ivm spreekangst / expressie.
-praten en ideeën  en plannen meedelen.
KO helpt en moedigt hierin aan.
grimmen en kostuums:
kledingstukken van de acteurs
zo kom je te weten in welke periode hij leeft, waar hij leeft,…
Inleven in personage is belangrijk!
in de klas:
-hun zelf laten zijn
-kostuum laten aandoen + schminken
-zelf iets laten maken
-masker
 montage:
montagesofware op pc: windows moviemaker
1st alles filmen en dan monteren

distributie en promotie

NA DE FILM
vormen van aanbreng voor de kls:
-op dvd zetten
-computer aansluiten op TV
filmzaal: in een echte zaal de film afspelen
in de klas:
een zaal of de klas om toveren tot een bioscoop
-posters maken, zaal inrichten, drankjes maken, tickets maken en verkopen,
zelf popcorn maken,…
vertellen

de film wordt afgespeeld en de kls moeten het verhaal vertellen.
het werkt  hetzelfde als de kls laten vertellen adhv  prenten.
reflecteren adhv de bovenstaande ideeën.

Vormen van aanbreng voor de ouders:
posters:  kls maken posters en brieven rond de vertoning van de film voor de ouders
wat komt erop: titel, tijdstip,wie gemaakt en reden vertoning
uitnodigingen:
zie posters
klas of zaal:
klas of zaak inrichten als filmzaal en /of de klas inkleden volgens thema van de film.
inkleden: prenten van acteurs, doeken, linten,…
participatie ouders:
de ouders richten de filmzaal in of de de zaal met de drankjes,…
Je kan ook beroep doen op ouders die in een drukkerij werken of ouders die drank verkopen,…
Vormen van aanbreng voor de leerkrachten:
bekendmaken:  adhv affiches, uitnodigingen,…
zaal of klas:
je kan een dvd van de film in het leraarskamer leggen zodat elke leerkracht de film met haar kleuters kan kijken
voorbeeld video:
 je kan film ook gebruiken voor te observeren
er op letten dat de kls hun gedrag kunnen veranderen als er een camera in de klas komt
deel van het project:
samenwerking tussen verschillende klassen: met alle klassen samen filmen of elke klas heeft een aparte taak en op het einde wordt alles bijeengevoegd. 
Een voorbeeld van de laatste samenwerking: groep zorgt voor decor en kostuums zorgen, een andere voor de zaal, en een andere voor de film.
promotiefilm
als visitekaartje van de klas. beroep doen op de kls zelf! Dit kan binnen en / buiten de school.
binnen school
naar buiten toe
schoolfeest/ opendeurdag:


naar derden toe:
om iemand een plezier te doen
project:
2,5j: beperkt en duidelijke werkvorm met een duidelijke rode draad.
 minder gericht op eindresultaat, meer aandacht op doen en bezig zijn met materiaal
5J: duidelijk doel voor ogen hebben. En een moeilijker verhaal filmen.  

-Je kan groepen maken volgend leeftijd en elke groep heeft een taak.Elke groep werkt aan een aspect van de film.          
-preventie filmpje maken: vb. veilig oversteken, wat moet ik doen als er brand is,…
-tentoonstelling:

Voorbeeld: van een project:
Vooraf aan het project:
1.een scenario voor de film: dit was een verhaal/boek.
 boek herschrijven om er een script van te maken. 2 ideeën: boek racisme en BC Sint in verwerkt.
zien hoeveel acteurs je nodig hebt en hoeveel leden voor de crew en dit vergeleken met aantal kls in de klas.
2.De kls zelf hun rol laten kiezen
3. Een blad maken met al het materiaal dat je nodig hebt
à adhv het script!
je gaat per scene na wat je nodig hebt: licht, decor, kostuums, attributen,..  à visueel voorstellen (noteren+ tekening erbij)
!zien dat je genoeg materiaal hebt! Extra camera, extra batterijen,
4. Locatie/decor: op voorhand al enkele suggesties van locaties te hebben.

Tijdens project:
weekschema met introductie met de camera en dan een week om de film te maken.
Eerste dagen
1. Introductie camera
2.script aanbieden: zien wat de kls er van vinden en wat ze er mee willen doen?
   verhaal voorlezen en ze het laten navertellen.
3. Rollen verdeeld door de kls zelf te laten kiezen.
4. Een deel van het verhaal vertellen en de kls moeten het uitbeelden.
5; Op einde van de dag toneel spelen van verhaal.

Volgende dagen: maken van decors en kostuums :
maken van decor: panelen die aangeven waar de scènes plaats vond
vb. boom voor het bos, trein voor station,… voor de rest kls vrij gelaten. De kls hebben zelf de trein en de boom mogen knutselen.

klankband: kls kiezen eenvoudige instrumenten en maken ze ook.
voor elk instrument een geluid uit de film gezocht. Vbn.houtblok en kokosnoot=voetstappen van Piet en het paard. Dit deden een paar kls. de kls met de instrumenten stelde zich op rond de geluidsman. Die de micro bediende.

1 dag (donderdag) om te filmen.
à vrijdag over als er iets fout was gegaan.
EXTRA  dag is goed. Meestal moet je wel wat scènes opnieuw doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten