woensdag 15 juni 2011

Terug blik heel de stage

Natuurlijk heb ik samen met de kls van de stage genoten.
Ik en de kls hebben super veel bijgeleerd! Ook vandaag nog! 
Ik wil dit zeker toepassen als ik ga werken.
Ik wil ze laten kennismaken met allerlei toestellen.

Ik vind audiovisueel zeer belangrijk omdat, in onze maatschappij technologie belangrijker en belangrijker wordt. En hoe jonger ze ermee beginnen hoe sneller ze ermee weg zijn!

dinsdag 14 juni 2011

Presentatie

Vandaag was het de presentatie.

Ik vond mijn presentatie niet goed omdat:
-mijn filmpjes op de computer van het school werkte niet goed, mijn filmpjes (hyperlinks) werkte niet.
Toch had ik alles in 1 map zitten. Het was storend dat ik altijd mijn PWP moest sluiten voor de filmpjes te laten zien. Ook de filmpjes in de  PWP werkte  niet altijd.
-Ik praatte te snel en onduidelijk, dit kwam door de zenuwen. Ik hou niet van presentaties. Maar iedereen heeft zenuwen dus dat is geen excuus.
-de presentatie was te lang. Ik legde in het begin te veel focus op geluid en niet op het maken van een film. Dit laatste deel werd snel, snel vertelt. Ook vond ik het jammer dat ik maar 1 filmpje heb laten zien.  Dit is natuurlijk mijn eigen schuld, timing/ plannen is niet mijn sterkste kant.

De volgende tips van mevrouw Mazarese ga ik in de toekomst ook zeker gebruiken:
 -beperk je in het aantal slides: 40 slides op 20 minuten is veel te veel. je zou het met een derde van de slides moeten kunnen doen, maak meer keuzes, je moet niet alles willen vertellen.
- zet ook niet te veel volzinnen op je PP, kies een aantal kernwoorden uit en vertel je verhaal
- neem effe de tijd om in het lokaal waar je gaat presenteren, alles uit te testen!
- maak vooral meer keuzes!
Ik vind dit een jammere afsluiting, ik had liever een happy end!

Ik vond de andere presentaties interessant zo kon je zien wat de anderen hadden gedaan en ik heb hier natuurlijk ook veel uit bijgeleerd die ik in mijn verdere toekomst kan gebruiken.
Dit was een interessante samenkomst na deze boeiende en leerrijke periode !

reflectie LEERDOELEN

       1)Het effect van het audiovisueel werken op 4 en 5-jarigen kls.
2) Het effect van het audiovisueel werken op mezelf
3) verdiepend werken op geluid, maar meer op film!
-->
wat doen we om tot een film te komen met de kls?/ een film maken met kls:
1 film: acteren/ dramatiseren
1 film: maken van figuurtjes en daarmee een film spelen

1) effect op kls.
Ik vind dat dit een gunstig effect had. De kls waren allemaal fier op zichzelf omdat
ze konden werken met
fototoestel, camera, dictafoon, ...
Dit was goed voor hun zelfvertrouwen! Ook voor kleuters die iet zwakker zijn dan anderen is dit
een hele leuke uitdaging. Zo kunnen kls een talent ontdekken! 
2) effect op mezelf
Ook ik heb heel veel bijgeleerd niet alleen werken met de bovenstaande toestellen maar ook werken met een
overhead, aansluiten van camera op TV, maken van een filmpje met moviemaker, ontdekken van een WIFI Kabel,... Ik vind het werken samen met de kls heel fijn!
3)Adhv dit keuzetraject heb ik en de kls een film leren maken, we hebben de verschillende stappen ontdekt
en uiteindelijk de film gemaakt, echt een knap resultaat!

de mediahoek op het einde van de stage


Op het einde zag de mediahoek er zo uit :)


de computers met webcam, tuxpaint, foto's, ...

bak met koptelefoons




fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

fotomuur

Bijschrift toevoegen

fotomuur




fotomuur

fotomuur

fotomuur






fotomuur

fotomuur

















Algemen reflectie maken film

Ik heb in begin van de stage met juf Agnes overlegd wie ik zou nemen voor de vaste groepjes.
Ik heb in beide groepjes geprobeerd om enkele goede kls en enkele 'minder goede' kls samen te zetten.
Achteraf gezien was werken met een vaste groep niet altijd evident omdat deze groep 2 weken moet werken. Sommige kls waren het beu dat alleen zijn moesten werken voor de film en de anderen niet. Hierdoor waren ze niet altijd even betrokken / gemotiveerd.  Ik had een vaste groep genomen omdat ik dacht dat dit makkelijker was voor de kls en dan wisten zij zeker waarover het gaat! Maar omdat ik het proces van het film maken regelmatig probeer terug te kaatsen naar de kls van de klas kan iedereen vrij goed volgen. Dus was het beter geweest om af te wisselen en dan had ik misschien meer betrokkenheid gehad omdat de kls het echt willen doen!

In het begin waren dit vaste groepen maar na een tijdje weren er ook andere kls bij betrokken zodat de betrokkenheid beter/ hoger was.

De volgende fases kwamen aan bod bij het maken van de films, acteren en figuren:
1) verhaal verzinnen
2) uittekenen van het verhaal
3) bespreken van materiaal en decor
4) maken van materiaal en decor
5)maken geluiden voor de film 
6) oefenen en filmen
7) kijken naar het filmpje.
De bovenstaande stappen zijn vlot verlopen, zeker de laatste stap was het moeite waard, de kls genoten van de filmpjes.  Ik vond het zeer fijn om hun reacties te zien.

Bij de eerste week van film had Guit de Kijksnuit  een filmpje bij zonder geluid en met geluid, over een draak. Ik vond het nog altijd grappig dat de kls zeggen dat er een verschil is in het beeld, ze letten niet op geluid. Zo zie je maar dat de maatschappij veel meer focust op beeld dan op geluid!
De bedoeling was dat ze de geluiden samen zochten maar hier was geen tijd meer voor, dus werd het een klein groepje. Ik vond deze activiteit zeker geslaagd en ook de doelen waren bereikt.

Wat ik ook zeker leuk vond en de kls ook was het raden van het geluid, ik heb er nu altijd 2 meegegeven. Omdat de kls dit zelf wilde! Je merkte op het einde duidelijk wel evolutie in de antwoorden tegenover het begin.  In het begin 1 woord vb. steen  nu: een steen die in de vuilbak valt. Dit gedetailleerder. 
Ook het na-apen wordt minder. Wat ik ook heb gedaan, om de betrokkenheid te verhogen is het geluid uittekenen op een blad (dat kl zegt) en de kls er een tekening bij laten kleuren.


Wat ik ook heel knap vond was dat de kls uit hun eigen begonnen te vertellen je moet stil zijn en je ogen dicht doen. Wat vind je ervan boos, blij,.... Ik een gek.
 Maar op het einde toe merkte ik wel dat dit voor sommige kls saai begon te worden het raden, je kan  als je het opnieuw doet ook muzische expressievormen aanbieden zoals: tekenen, bewegen, ...

Wat de kls ook mochten doen elke morgen was detailfoto's trekken hier waren ze zeer snel mee weg, sneller dan ik dacht. Dit was wel een verplichte opdracht. Maar als je keek tussen de foto's die ze de afgelopen weken getrokken hebben zitter er ook tussen.

De babbelbox had ik als ZA en KA staan. Als ZA is dit niet doorgegaan als KA wel. Hierdoor probeerde ik reflecterende vragen te stellen zodat de kls over hun dag, hun doen en laten konden nadenken.

Ook werden er verschillende ZA'S aangeboden:
cameraman en fotograaf van de dag, (bijna)elke dag iemand anders , dit bleef heel de weken in trek
Ook Tuxpaint was leuk om uit te testen, de beelden en het geluid erbij!
Wat in het begin niet zo intrek was maar wel op het einde de laptop met getrokken foto's en filmpjes.
Ook SNAP was in het begin wat wennen met deze rare gezichten maar achteraf werd het lachen
Audicity was niet in trek, hoe kwam dit? Volgens mij omdat er leukere dingen op andere laptops waren


Last but not least: overheadprojector.
Dit vonden de kls ook zeer leuk, zelfs Alexios die niet graag werkt deed dit met plezier!







Als er 2 geluiden vlak na elkaar worden afgespeeld is dit nog moeilijk te verwoorden.





Te veel activiteiten (vooral ZA'S) ik kan deze niet altijd begeleiden. Ook het combineren met het weekschema van de juf is moeilijk!