maandag 31 januari 2011

maandag 31/01/2011 18u-20.00u opzoeken van bronnen in de bestaande blogs en op het internet.

Ik heb de links naar de weblogs keuzetraject 2009 en 2010 bezocht:
-http://dorien-audiovisueelindekleuterklas.blogspot.com/2010/06/bronnen-die-ik-heb-gevonden.html
-http://audiovisueelwerkenmetkleuters.blogspot.com/
-http://audiovisueelwerkenmet3jarigen.blogspot.com/2010_02_01_archive.html

Hierdoor heb ik al een mooi zicht gekregen wat ze verwachten op stage.
Ook vind je hier leuke links, andere blogs en sites over audiovisuele vorming.
De dingen die ik interessant vond: mogelijke activiteiten, ervaringen,internetsites, boeken en nog zoveel andere bronnen ... heb ik opgeslagen in een WORD-document.

www.aifoon.org en www.ingebeeld4.be heb ik ook bezocht.

wat te doen tegen de volgende keer:
-verder werken aan de blog
-Na de vorming van Aifoon--> verwerken van de informatie in de stagevoorbereidingen en dergelijke
-bib bezoeken in Diest voor verdere bronnen te raadplegen.

maandag 31/01/2011 kennismaking met de stageschool

Julie heeft telefonisch contact gehad met de directie en heeft een afspraak gemaakt.
Samen hebben we een brief opgesteld waarin uitgelegd stond wat het keuzetraject 'audiovisuele vorming' is. Deze hebben we afgegeven aan de directie en de mentor. De stageovereenkomsten zijn ingevuld en getekend enkel nog de verwachtingen en de afspraken moeten nog worden genoteerd.

Ook is er een voorlopige datum afgesproken ivm. de observatiestage: woensdag 23/02 en donderdag 24/02.
Na het bezoek aan de directie zijn we nog even gaan kennismaken met de mentoren. Ik sta bij juf Agnes, dit zijn de oudste kleuters (4/5/6 jarigen). Julie staat bij de 3-en 4 jarigen, bij juf Martine en juf Karlien. We hebben hun de nodige informatie en papieren gegeven zodat zij ook weten wat deze stage  inhoud. We hebben ook de vragen besproken ivm. audio-visueel werken in de klas. Natuurlijk kunnen de vragen tijdens de observatiestage verder besproken worden.

-Welke audiovisueel mat. is er beschikbaar in de klas/school?
een luisterhoek met een cd-speler, 3 koptelefoons, computer, TV, viderecorder, DVD-speler, 2 computers en een lichtbak. Geen beamer.

-Hebben de kls als kunnen experimenteren met audiovisueel materiaal?
neen, hierin hebben ze nog geen ervaring.

-mogelijkheden om een hoek af te bakenen?
ja, de boekenhoek/ luisterhoek kan omgetoverd worden in een multimedia hoek.
De andere vragen kan je lezen in mijn map van keuzetraject.

gegevens stageschool:
kleuterschool Wiebelwoud
Molenhoeven z/n
3980 Tessenderlo
Tel: 013/673680
e-mail:gvktessenderlo@scarlet.be
site:http://home.scarlet.be/wiebelwoud/molenhoeven_home.html

Thema's week 1: Carnaval
              week 2 en 3: ridders, kastelen en prinsessen

maandag 20/12/2010 14-16.30u verkenning materialen audiovisuele vorming op DLO Heverlee (10u-12u)

Spannend...
De eerste kennismaking met het keuzetraject: audiovisueel werken met kleuters. 
We hebben vooral zelf geĆ«xperimenteerd met verschillende audiovisuele materialen: 
fototoestellen, camera's, microfonen, koptelefonen, computer/laptop, recorder, ...
Na het experimenteren kregen we de opdracht om 'een winterbeeld' te maken. 
We gingen  naar buiten. We hadden een camera, een fototoestel en een stemrecorder mee.
Uiteindelijk  hadden we enkele foto's en camerabeelden. Deze waren vrij goed gelukt, zeker omdat het de eerste keer werken was met de bovenstaande apparatuur. 
Ook kregen we het stappenplan en de uitleg i.v.m de stage. 

Wat te doen tegen de volgende keer: 
-blog aanmaken
-stageschool zoeken 
-2 dagen observeren